loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خوزستان و لرستان در عصر ناصری: به روایت فرمانهای ناصرالدین شاه، مکاتبات امیرکبیر و میرزا آقاخان نوری با احتشام الدوله

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

گردآورنده کتاب منوچهر احتشامی

مشاور علمی آزیتا لقایی | فاطمه معزی

سال نشر : 1383

تعداد صفحات : 257

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 30824 10003022
65,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب خوزستان و لرستان در عصر ناصری: به روایت فرمانهای ناصرالدین شاه، مکاتبات امیرکبیر و میرزا آقاخان نوری با احتشام الدوله، نوشته منوچهر احتشامی است و در انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

سرچشمه قسمت عمده ی حوادث تاریخی ایران را در دوره ی قاجاریه باید در ولایت عهدی "عباس میرزا نائب السلطنه" جستجو کرد. منشا و مبداء بسیاری از رویدادها و دگرگونیهای ایران در زمان قاجار وقایعی است که در حکومت این شاهزاده روی داده است.
زیرا در دوران حیات او بواسطه ظهور ناپلئون در فرانسه و الکساندر اول در روسیه واستعمار کامل هندوستان به دست انگلیس ، ایران در گردونه سیاست سهمگین جهانی افتاد و بار اداره ی این سیاست خطرناک از طرف فتحعلی شاه بر دوش این شاهزاده وطن خواه و شجاع گذاشته شد و دربار او در تبریز مرکز حل و عقد امور کشوری - لشگری گردید ، آنچه در تهران و در دربار فتحعلی شاه می گذشت تقریبا انجام یک سلسله تشریفات سیاسی بود.

در کتاب خوزستان و لرستان در عصر ناصری، برای آشنایی با زندگانی احتشام الدوله خانلر میرزا (هفدهین فرزند عباس میرزا) و حوادث بسیار مهم تاریخی این دوره که ذکر آن در بالا رفت، بطور مشخص و کاملا مستند به حکمرانی احتشام الدوله بر خوزستان ، لرستان و حومه های این مناطق اشاره دارد.
در واقع سراسر اثر حاضر به روایت (ارائه خام و دسته بندی شده ی) فرمان های ناصرالدین شاه، مکاتبات امیرکبیر، مکاتبات میرزاآقاخان نوری و مکاتبات جمعی دیگر از رجال عصر ناصری با احتشام الدوله خانلر میرزا می پردازد و از دریچه ی این مستندات ، مخاطب گرامی را با چرایی و چگونگی بخش مهمی از حوادث بنیادین عصرناصری آشنا میسازد .

مباحث زیر بخشی از اهم مطالب کتاب خوزستان و لرستان در عصر ناصری است:
وضعیت و مبنای انتخاب حکمران برای مناطق مختلف ایران توسط هیئت حاکهه/ روابط حکومت با عثمانی /جنگ ایران و انگلیس/ خانلر میرزا و سرکوب یاغیان بختیاری / نقش بسزای عباس میرزا و فرزندان وی در برقراری امنیت در داخل و رویارویی با بیگانگان ( انگلستان و عثمانی) / نقش مشاوره های امیر کبیر با خانلر میرزا و سایر شاهزاده ها و حکمرانان عصر ناصری / نحوه ی برخورد حکومت با مشکلات مردم عشایری، روستایی و شهری در دوره ی ناصرالدین شاه / ماموریت مشیرالدوله در کمیسیون سرحدی و ...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما