loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دو رساله و دو گزارش درباره تالش شمالی

5 (1)

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

نویسنده حسین احمدی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 256

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 30836 10003022
5,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب تلاش می کند اهمیت و جایگاه تالشان را که بدلیل کمبود منابع فارسی، ناشناخته مانده، معرفی کند. بویژه آنکه اطلاعات و مکتوبات درباره تالشان شمالی پس از عهدنامه ترکمنچای، بر محور تحقیقات هدفمند روس ها منتشر شده است.
تالشان مردمی ایرانی ساکن غرب دریاچه خزر هستند (از لنکران تا سفید رود)، دو سوم جمعیت یک و نیم میلیونی تالشان، در بخش شمالی (لنکران، آستارا، لریک، ماسالی، یاردیملی، جلیل آباد و ...) زندگی می کنند. و ما بقی در تالش جنوبی (هشتپر، اسالم، رضوانشهر، ماسال، شاندرمن، شفت، فومن و اطراف صومعه سرا) ساکن هستند.
روس ها با هدف مقابله با نفوذ فرهنگی ایران در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی، از پرداختن به تاریخ گذشته تالشان خودداری می کنند و به حذف و استحاله واقعیت های مرتبط با ایران می پردازند، این کتاب با استناد به منابع کتاب تذکره سعیدیه (در مجلس شورای اسلامی) و سایر منابع معتبر و مرتبط با موضوع، به معرفی دقیق همه ی شهرها و نقاط تالش شمالی اهتمام می ورزد. به محورها و موضوعات مهم زیر، در این اثر پرداخته شده است:
- تاریخ 180 ساله جدایی تالش شمالی از ایران( عهد نامه استعماری ترکمنچای) و تکلم اکثر روستاهای آن به زبان تالشی
- سوابق و تاریخچه تلاش ها و اقدامات برخی مسولین محلی و مرزی برای باز پس گیری این مناطق
- مشکلات مرزی بین ایران و روسیه
- عدم آگاهی مرزداران ایرانی از عهدنامه ی ترکمنچای و آثار آن بر تسلط تدریجی روس ها بر مناطق فراتر از عهدنامه با جابجایی ها و پیشبرد پست های دیدبانی ازقلل جبال تا کنار رودخانه ها و اشغال مناطق جدید تاکنون

مطالعه این دو رساله و دو گزارش برای آگاهی بیشتر پژوهشگران پیرامون شناخت بهتر سیاست های هدفمند و توسعه طلبانه روس ها وقصور و ضعف حکومت قاجار در قبال حفظ تمامیت ارضی ایران، توصیه می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما