loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر علم و دین

ناشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

نویسنده مایکل پول

مترجم سعید ناجی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 130

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مایکل پول نویسنده معاصر بریتانیایی است که بیش از 50 اثر در زمینه علم و دین دارد و در رفع تصور نادرست تعارض علم و دین در غرب قدم های بسیار مؤثری برداشته است.
وی مدتی ریاست مرکز توسعه مباحث علم و دین در مدارس بریتانیا را برعهده داشته و معتقد است دیدگاهی که علم و دین را در تعارض قرار می دهد بسیار اشتباه است. لذا وی به دنبال طرح برنامه ای درسی برای آموزش رسمی این موضوعات در مدارس بوده است تا در فراهم آوردن مقدمات ارتقای درک و فهم عمومی مردم از این مطالب مؤثر واقع شود.
سعید ناجی در مقدمه این کتاب آورده است: اگرچه مایکل پول در این کتاب به مشکلات و مسائل موجود بین علم و دین مسیحیت پرداخته است با این همه راه حل های مستدل و معقول وی تا اندازه زیادی فراگیر است و او را به دیدگاه های دینی ما نزدیک کرده است. اطلاعات بسیار این کتاب در زمینه های علم شناسی، تاریخ علم، دین شناسی ، معرفت شناسی و تاریخ برخوردهای علم و دین بسیار عمیق اند و در عین حال به زبانی بسیار زیبا، ساده و فصیح عرضه شده اند.
مترجم این کتاب را از لحاظ فرم و محتوا الگویی بسیار آموزنده برای مؤلفان دانسته و این امر را علت ارائه ترجمه های مختلف به زبان های متفاوت از این کتاب توصیف می کند که می توان آن را در سال های آخر دبیرستان و سال های اول دانشگاه تدریس کرد تا بسیاری از ابهامات و مسائل موجود درباره نسبت علم و دین رفع شوند.
مطالعات و تحقیقات زیادی در غرب صورت گرفته است که نشان می دهد بین علم و دین ناسازگاری وجود ندارد. یکی از مباحثی که در جامعه ما مورد بی توجهی قرار گرفته است مبحث علم و دین است. مسئله این است که بین علم ودین چه رابطه ای وجود دارد؟ آیا آنها باهم ناسازگارند، یا اصلاً حوزه های معرفتی غیرمرتبط هستند؟ یا اینکه می توانند در کنار هم باقی بمانند و با هم تعامل داشته باشند؟ به عنوان مثال وقتی در مورد مسئله معجزات صحبت می کنیم برخی طرف علم را می گیرند و منکر آنها می شوند و برخی طرف دین را می گیرند وعلم را رد می کنند.
درباره مسئله خلقت عده ای معتقدند که علم درست می گوید و تکامل درست است ولی عده دیگری که معتقد به دین هستند تکامل را رد می کنند و معتقدند که آفرینش آدمی از حضرت آدم شروع شده است. این نشان می دهد که ممکن است بین معارف علمی و دینی ناسازگاری هایی احساس شود و متأسفانه عموم تحصیل کردگان علوم جدید بین علم و دین ناسازگاری احساس می کنند. درحالی که این احساس، احساس درستی نیست.

با توجه به اینکه علوم جدیده ای که در کشورمان در آموزش و پرورش و در دانشگاه ها مورد تدریس قرار می گیرند عموماً به صورت پوزیتیویستی و کانالیزه نوشته و تدوین شده اند، همچنین معارف دینی مورد تدریس شامل بحث هایی بسیار فنی و پیچیده هستند متأسفانه این احساس تعارض در دانش آموزان و دانشجویان ما بطور نادرستی شدید است. لذا چاره ای نیست که کتاب هایی از این دست ترجمه یا تألیف شوند تا دانش آموزان و دانشجویان با مطالعه آنها به درک مناسب تری از رابطه علم و دین دست یابند. چنانچه در اروپا این مباحث در مدارس تدریس می شوند حتی ضرورت آن نیز وجود دارد که ما هم درسی به عنوان علم و دین را در مدارسمان داشته باشیم.
رابطه علم و مسیحیت با رابطه علم و اسلام به میزان زیادی تفاوت دارد. غربیان بیشتر رابطه علم و مسیحیت را بررسی کرده اند و ما هم بایستی به رابطه علم و دین اسلام متمرکز شویم. البته شباهت هایی وجود دارد اما تفاوت های زیادی هم وجود دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما