loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفت شناسی دینی 3: نگاهی معرفت شناختی به وحی، الهام، تجربه دینی و عرفانی و فطرت

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 31800 10003022
115,000 103,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر جلد سوم از مجموعه «معرفت شناسی دینی» می باشد. نویسنده در این کتاب به پژوهش درباره منابع یا راه های اختصاصی معرفت دینی هم چون وحی، الهام و تجربه دینی و نسبت آن (تجربه دینی) با شهود یا تجربه عرفانی و نیز فطرت می پردازد و با نگاهی معرفت شناختی به آن ها، پژوهش و اعتبارشان را در دستیابی به حقیقت در پنج فصل ارزیابی می کند.
نویسنده در فصل اول چیستی، تمایز و ویژگی های وحی و الهام را از نگاه واژه شناسی، قرآن، روایات، عرف مسلمانان و دانش کلام بررسی کرده و دیگر منابع همگن با الهام را برمی شمارد. وی در فصل دوم، چیستی، تمایز و ویژگی های وحی و الهام و جایگاه ولایت و منابع معرفتی آن را در دانش عرفان، یکی دیگر از علوم اسلامی، پی می گیرد. مؤلف در فصل سوم، نگرش لیبرالیسم دینی، به ویژه نگاه معمار آن (شلایرماخر) را درباره حقیقت وحی تبیین می کند و می کوشد با توجه به گفته های وی، مهم ترین شاخص های این دیدگاه را شرح دهد. در فصل چهارم، پس از بررسی حقیقت تجربه دینی به معنای تجربه عرفانی، طبقه بندی مکاشفات و تجربه های عرفانی از نگاه عارفان مسلمان، ابتنای تجربه های دینی یا عرفانی بر تربیت و آموزه های دینی و ساختارهای ذهنی تجربه کننده، به این مبحث پرداخته شده است که آیا تجربه دینی به معنای تجربه عرفانی می تواند برای مشاهده کننده و نیز دیگران، منبع معرفت دینی شمرده شود و برای دستیابی به دین و معرفت های دینی، در کنار وحی و الهام و دیگر منابع به منزله منبعی مستقل و معتبر قابل استناد باشد. در فصل آخر پس از نگاهی گذرا به معنا و کاربردهای واژه فطرت، مباحث معرفت شناختی قابل ارائه درباره آن را به اختصار طرح و بررسی می نماید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما