loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گفت و گو با علی دهقان

مجموعه تاریخ شفاهی

1.5 (2)

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

مصاحبه گر مرتضی رسولی پور

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 141

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

واحد تاریخ شفاهی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران از ابتدای فعالیت خود همواره کوشیده خاطرات رجال و شخصیت های علمی، فرهنگی، سیاسی و نظامی را که از دوران قاجاریه و پهلوی اطلاعاتی دارند ، از طریق مصاحبه و گفتگو ، ثبت ، جمع آوری و منتشر نماید .
مجموعه پیش رو گفت و گویی است با علی دهقان که در بیش از 40 فصل ( موضوع محور/ شخصیت محور) ، تنظیم و فهرست شده و ما در غالب این خاطرات بخشی از چراها و چگونگی های نهادهای فرهنگی ،سیاسی، علمی و جریان ساز تاریخ معاصر را به نظاره می نشینیم . در واقع منظور از گفت و گو مبادله ی تفنن آمیز افکار و اندوخته ها نیست.، بلکه مواردی چون تلاش برای رسیدن به واقعیت، درک و فهم اندیشه ی دیگران ، پاسخ به برخی ابهامات تاریخی و در صورت لزوم نقد و ارائه آنها به جامعه ، مد نظر است. مصاحبه ها گاه موضوع محور است و گاه شخصیت محور و از این رو رویکردی تلفیقی دارد و می توان آن را ترکیبی از تاریخ شفاهی و خاطرات دانست.

آشنایی کوتاه با علی دهقان:
شادروان علی دهقان در شمار فرهنگیان قدیمی و دانش آموخته دارالمعلمین عالی بود که نزدیک به 60 سال از عمر خود را در مدارس و امور فرهنگی سپری کرده بود. خدمات فرهنگی او با تدریس در مدرسه نظام اصفهان و اداره مدرسه ( از 1313 تا 1318) آغاز شد و به ترتیب با ریاست دانشسرای مقدماتی پسران تبریز (از مهر 1318 تا 1323)، ریاست فرهنگ آذربایجان غربی ( از 1323 تا 1324)، بازرس وزارتی در وزارت فرهنگ (1324)، معاونت اداره تعلیمات عالیه و دانشسراها ( از 1324 تا 1326)، عضویت در کمیسیون "رتبه" دبیران (1327) ، ریاست دبیرستان قریب تهران، ریاست آموزش متوسطه ودانشسراها، ریاست اداره فرهنگ آذربایجان شرقی ( از مهر 1329 تا 1338)، مدیر کلی فرهنگ آذربایجان ( از 1333 تا 1338) ، ریاست دانشکده زبان های خارجی و ادبیات فارسی و معاونت و قائم مقامی مدرسه عالی دختران ( دانشگاه الزهرا فعلی) در سال های پیش از انقلاب ادامه یافت.
نامبرده در 1326 برای مطالعه در مورد مؤسسات فرهنگی فرانسه و انگلستان از سوی وزارت فرهنگ به اروپا رفت و پس از یک سال اقامت در اروپا و بازدید از مراکز فرهنگی سه کتاب نوشت: 1- تعلیم و تربیت در فرانسه 2- تربیت معلم در ایران، فرانسه و انگلستان 3- مدارس حرفه ای در فرانسه که کتاب سوم هنوز چاپ و منتشر نشده است.
کتاب " سرزمین زرتشت" (اوضاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تاریخی رضاییه) اثر تاریخی و ارزنده اوست که در 1348 از سوی انتشارات ابن سینا چاپ و منتشر گردیده است.افزون بر خدمات فرهنگی، استانداری گیلان (1338-1339) و سپس استانداری آذربایجان شرقی (1339 تا تیر 1343) دهقان را از نزدیک با اوضاع این دو استان آشنا کرد.در باب تهیه و تنظیم گفت و گوی حاضر:
گفت و گوی پیش رو در تیرماه 1377 در 2 جلسه و جمعاً به مدت 5 ساعت، در منزل نامبرده انجام گرفته و مصاحبه شونده در آن ضمن تشریح اوضاع فرهنگی و بین مشکلات موجود در راه توسعهتوسعه و گسترش مدارس ومراکز آموزشی به شرح خاطراتی از جنگ جهانی اول و دوم، اشغال بخش هایی از خاک ایران توسط سربازان بیگانه، اوضاع آذربایجان و اعلام خودمختاری آن از سوی پیشه روی پرداخته و سپس نحوه عملکرد استانداران آذربایجان، وزیران فرهنگ، نخست وزیران و برخیدیگر از رجال عصر پهلوی را به نقد کشیده است. مطالعه این گفت و گو که قبلاً در شماره فصلنامه تاریخ معاصر ایران، سال3، پاییز 1378، به چاپ رسیده، علاوه بر این که اطلاعات دست اول و بازگو نشده ای را بیان می کند، خوانندگان را با شخصیت، منش و سیره عملی یکی از رجال پیشین آشنا می نماید. خدایش بیامرزد که از تمام تمتعات زندگی به اندک اکتفا کرده و پای همت در دامن قناعت کشیده بود. او در شانزدهم دی ماه یک هزار و سیصد و هشتاد و یک خورشیدی چهره در نقاب خاک کشید و در بهشت زهرای تهران برای همیشه آرمید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما