loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گفت و گو با دکتر محمدعبدالله گرجی

5 (1)

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

مصاحبه گر مرتضی رسولی پور

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 103

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

واحد تاریخ شفاهی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران از ابتدای فعالیت خود همواره کوشیده خاطرات رجال و شخصیت های علمی، فرهنگی، سیاسی و نظامی را که از دوران قاجاریه و پهلوی اطلاعاتی دارند، از طریق مصاحبه و گفتگو، ثبت، جمع آوری و منتشر نماید.
مجموعه پیش رو گفت و گویی است با دکتر محمد عبدالله گرجی که در 29 فصل (موضوع محور/ شخصیت محور) ، تنظیم و فهرست شده و ما در غالب این خاطرات بخشی از چراها و چگونگی های نهادهای فرهنگی ،سیاسی، علمی و جریان ساز تاریخ معاصر را به نظاره می نشینیم. در واقع منظور از گفت و گو مبادله ی تفنن آمیز افکار و اندوخته ها نمی باشد، بلکه مواردی چون تلاش برای رسیدن به واقعیت ، درک و فهم اندیشه ی دیگران ، پاسخ به برخی ابهامات تاریخی و در صورت لزوم نقد و ارائه آنها به جامعه ، مد نظر است. مصاحبه ها گاه موضوع محور است و گاه شخصیت محور و از این رو رویکردی تلفیقی دارد و می توان آن را ترکیبی از تاریخ شفاهی و خاطرات دانست.

آشنایی کوتاه با دکتر محمد عبدالله گرجی:
دکتر محمد عبدالله گرجی دانش آموخته دانشسرای عالی در رشته تعلیم و تربیت و باستان شناسی یکی دیگر از فرهنگیان قدیمی بود که بعدها از دانشگاه سوربن دکترای فلسفه و ادبیات اخذ کرد. او خدمات فرهنگی خود را با تدریس زبان فرانسه در دبیرستان بدر(1320) آغاز کرد . مدتی بعد به موزه ایران باستان منتقل شد و مترجمی مسیو گدار را به عهده گرفت . معاونت دبیرستان البرز (1321) ، معاونت مدرسه شرف (1322) ، معاونت دارالفنون (1323 تا 1325) ، بازرسی نخست وزیردر زمان نخست وزیری قوام السلطنه (1325) ، مشاور فرهنگی وزارت کار ( از اسفند 1325)، ریاست اداره آموزش وزارت کار ، بازرس مخصوص فرهنگ (1326)، رئیس دفتر وزرای فرهنگ ( دکتر عبدالحمید زنگنه، دکتر شمس الدین جزایری و دکتر کریم سنجابی) ، مدیر کل دفتر وزارت فرهنگ (1330)، بازرس مالی وزارت فرهنگ (1331)، مدیر کل اداره تعلیمات عالیه (1331)، مدیر کل دفتر وزارتی (از 1332 به مدت 4 سال)، مدیر کل اداره بازرسی فرهنگ، مدیر کل فرهنگ استان تهران (1335 تا 1337)، نماینده تهران در مجلس شورای ملی دوره 20، بازرس عالی وزارتی فرهنگ ، ریاست سازمان رهبری جوانان (1343 تا 1346) ، مشاور اجتماعی نخست وزیر ( از 1346 تا 1355) مشاغل عمده ای بود که به عهده داشت. نامبرده در 1326 روزنامه دلاور را که بیشتر ناشر افکار احمد آرامش بود به مدت 7 ماه منتشر کرد.
در سال 1330 به منظور بازدید از مراکز فرهنگی، راهی اروپا و آمریکا شد و در سفری دیگر به لهستان و کشورهای همجوار و اتریش رفت. ویژگی بارز مصاحبه شونده در دوران خدمت فرهنگی اش، مخالف شدید با حزب توده و عوامل آن بوده است، نکته دیگر آن که طرح تأسیس مدارس ملی در زمانی که او مدیر کل فرهنگ استان تهران بود تصویب شد و متعاقب آن دبیرستان های هدف، خوارزمی، آذر و دکتر هشترودی و ... تأسیس گردید.آن گونه که خودش نقل می کرد در دوران جوانی، مخارج تحصیلی خود را با تدریس خصوصی زبان فرانسه به دانش آموزان تأمین می کرد و بیشتر اوقات مجبور می شد مسیر بین آب سردار تا دارالفنون را پیاده طی کند. از این نظر کوشش او و کسانی مانند ایشان را در رو آوردن به معرفت، در روزگاری که امکانات از هر نظر بسیار محدودتر از امروز بود باید نوعی مجاهده و خودساختگی به حساب آورد. او رساله دکتری خود را در دهه 1340، به راهنمایی پروفسور لازار فرانسوی تحت عنوان " زندگی نامه وحید دستگردی" در 500 صفحه به زبان فرانسوی نوشت.مرحوم دکتر گرجی در 28 خرداد 1383 در 87 سالگی در تهران درگذشت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

در باب تهیه و تنظیم گفت و گوی حاضر:
گفت وگوی حاضر در 4 جلسه جمعاً به مدت 3 ساعت و45 دقیقه از اردیبهشت 1377 تا پایان 1380 در دفتر واحد تاریخ شفاهی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران انجام گرفته و پیشتر در شماره های 21 و 22 فصل نامه تاریخ معاصر ایران ( سال6، بهار و تابستان 1381) به چاپ رسیده است.
تعدادی از مهمترین عناوین و سر فصل های گفت و گوهای پیش رو:
وزارت فرهنگ در زمان محمد تقی بهار/ همکاری با روزنامه دلاور/ (وضعیت نهاد های فرهنگی) در دوره نخست وزیری دکتر مصدق/ فعالیت های حزب توده در وزارت فرهنگ / ماموریت به آمریکا و ملاقات با هنری گریدی / ریاست اداره ی فرهنگ استان تهران / همکاری با حزب ملیون و راه یابی به مجلس شورای ملی/اعتراض فرهنگیان و قتل دکتر خانعلی / سرپرستی سازمان رهبری جوانان و ...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما