loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روز تندر: مروری فشرده بر تحولات سیاسی اجتماعی ایران زمین از واقعه مشروطه تا تجاوز مسلحانه ارتش فاشیستی صدام حسین در 31 شهریور 1359

ناشر غنچه

گردآورنده کتاب واحد پژوهش مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی

سال نشر : 1382

تعداد صفحات : 136

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب، شرح مختصری از تحولات سیاسی، اجتماعی ایران از انقلاب مشروطه تا حمله عراق به ایران در سال 1357 است. از جمله: رویدادهای چون انقلاب مشروطه، به قدرت رسیدن رضا شاه و حوادث مهم دوران سلطنت او، اقدامات استعمارگرانه انگلستان پس از جنگ جهانی اول در منطقه، روابط ایران و امریکا، نهضت ملی شدن صنعت نفت و نقش مصدق، کاپیتولاسیون، اصلاحات ارضی، خریدهای هنگفت نظامی ایران از غرب، بخصوص آمریکا در راستای تبدیل ایران به ژاندارم منطقه، جشن های تاجگذاری، روندی که به پیروزی انقلاب منجر شد، شکست طرح آمریکایی ها برای آزادی گروگان ها در طبس، شکست چند طرح کودتا پس از انقلاب و سرانجام حمله عراق به ایران با حمایت امریکا.

هزاران سال از هبوط آدم صفی اللَّه بر سیاره زمین گذشته است و هنوز نبرد فی مابین حق و باطل بر پهنه خاک جریان دارد، اگر چه دیگر دیری است که شبِ دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجرِ اول رسیده و صبح نزدیک است. تاریخ انبیا (ع)، سراسر، صحنه نبرد حق و باطل است و تاریخ جباران نیز سراسر عرصه جنگ های بزرگتری است که بر سر قدرت در می گیرد، و هستند کسانی که فی ما بینِ این دو نبرد، تفاوتی نمی بینند. ما را با آنان کاری نیست چرا که مردگانند؛ وَ ما اَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فی القُبُور!

روی سخنِ ما در این مجموعه، با آنان است که هنوز عرصه وجودشان را یکسره تسلیم ظلمت فراگیر عصر رو به انقراضِ جاهلیت ثانی و دمدمه های فریبنده ای از قماش «انفجار اطلاعات» نکرده اند و بذرِ فطرتشان در انتظار رسیدن بارانی، از سحابِ سپهر حقیقت است. هر چند، شاید ارائه چنین تعابیری در مطلع یک اثر مستند - تاریخی، برای برخی ارباب نظر و احبابِ اهل تأمّل اندکی ثقیل در نظر آید، لیکن برآنیم که با صرف اندکی حوصله و صبر جمیل، این زمره خرده گیرانِ نکته سنج نیز بر صحت مدعای ما صحه خواهند نهاد؛ انشاءاللَّه.

«جلال آل قلم» (تعبیر مقام معظم رهبری در مورد جلال آل احمد) در جایی گفته است: «به اسم ها و عناوین دقیق شوید. در خواهید یافت که برخی اوقات، اسم ها و عنوان ها، سخت هدایتگرند برای گشایشِ اذهان.»

عنوان اصلی نقش بسته بر تارک کتاب؛ «روز تندر» است و زیر تیترِ آن، «مروری شتابزده بر تحولات سیاسی اجتماعی ایران زمین از واقعه مشروطه تا تجاوز مسلحانه ارتش فاشیستی صدام حسین در 31 شهریور 1359 از تأسیس تا فرجام دفاع مقدس». از تیتر اصلی؛ «روز تندر» - که در اصل عنوان پروژه تهاجم مسلحانه ارتش عراق به خاک ایران، در اسناد وزارت دفاع رژیم بعث صدام حسین بوده است - عبور می کنیم و می پردازیم به عنوان ثانوی؛ مروری... .

در این مجال، بنا را بر اجمال نهاده ایم و هم از این روی، سَرِ بازی با عبارات و ملاعبه با اصطلاحات لغت نامه ای را نداریم. چه اینکه معتقدیم هر گونه عبارت پردازی دلنشین و شعارپردازی آهنگین پیرامون تبیین مفهوم دفاع مقدس، اگر متکی به پشتوانه منطق و استدلال نباشند، نه تنها ره به جایی نخواهند برد، بلکه در روزگار کنونی و گذرِ یازده سالِ تقویمی از پایان آن واقعه بیبدیل، که نسل نوخاسته ای وارد عرصه حیات اجتماعی این آب و خاک شده است؛ نسلی که به اقتضای حوالتِ تاریخی و مقتضای سِنّیِ خویش، نه شاهد حال و روز میهن و مردمش در روزگار سیاه رژیم ستمشاهی بوده، نه موجبات قیام امام (ره) و اقامه درفش انقلاب اسلامی در بهمن 57 را به عینه دیده، نه در فضای ملتهب و سراپا توطئه و ترور و بحران و آشوب سه ساله نخست انقلاب نفس کشیده و نه از علل و عواملِ راستین تهاجم سراسری ماشین جنگی قدرتمند رژیم عراق به خاک کشورش آن چنان که باید و شاید با خبر است و نه... قُس علیهذا.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما