loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گسترش نهضت حسینی

ناشر نشر شاهد

نویسنده محمدجواد باهنر

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 131

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب گسترش نهضت حسینی، نوشته محمدجواد باهنر است و در انتشارات شاهد به چاپ رسیده است. این کتاب گسترش قیام های برگرفته از نهضت امام حسین (علیه السلام) است و قیام عبدلله بن زبیر، مردم مدینه، کوفه و توابین، مختار ثقفی و قیام عباسیان با سوءاستفاده از این شرایط را بررسی کرده است.

موضوعات مطرح شده در کتاب گسترش نهضت حسینی عبارت است از: گسترش قیام های برگرفته از نهضت امام حسین (ع)، موج حماسی و عاطفی نهضت حسینی‌ درطول تاریخ، نقش امام سجاد (ع) در گسترش نهضت حسینی، اصل تعمیم و گسترش در اسلام و عناصر نهضت حسینی در زندگی امام حسن (ع) و امام کاظم (ع).

نهضت امام حسین علیه السلام مهم ترین حرکت حیات بخش تاریخ اسلام به شمار می آید. خورشید اسلام که هنوز نیم قرن از طلوع آن نگذشته بود، می رفت تا در همان قرن نخست در ورای ابرهای تیره ی تحریف ها و عداوت های دشمنان دوست نما کم فروغ گردد و از اسلام ناب محمدی جز نامی باقی نماند. اما حرکت الهی و روشنی بخش امام حسین علیه السلام همچون تند بادی سهمگین ابرها را کنار زد تا روح انسانیت از انوار جان بخش اسلام ناب محمدی بی بهره نماند.

نهضت امام حسین علیه السلام آن چنان موجی در عالم ایجاد کرد که تاریخ پس از خود را همواره تحت تأثیر قرار داد و انسان های آزاده ی عالم هیچ گاه اجازه ندادند که این موج آرام گیرد و نهضت حسینی از حرکت بازایستد. بسیاری از مطالعات صورت پذیرفته در خصوص نهضت امام حسین علیه السلام به تحلیل این واقعه در زمان وقوع بسنده کرده اند و از بررسی تأثیرات بعدی و گسترش آن در طول تاریخ پس از خود غافل مانده اند، حال آنکه شکوه و عظمت این نهضت را در تأثیرات بعدی آن بیشتر می توان جستجو کرد.

شهید دکتر باهنر طی پنج جلسه سخنرانی در ایام محرم و صفر سال 1319 و 1350 هجری شمسی، علل و چگونگی گسترش نهضت امام حسین علیه السلام را در تاریخ اسلام مورد بررسی اجمالی قرار دادند که در این کتاب تحت عنوان «گسترش نهضت حسینی» گردآوری شده و توسط نشر شاهد در بازار کتاب منتشر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما