loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زن در نگاه روشنفکران

ناشر کتاب طه (موسسه فرهنگی طه)

نویسنده زهرا تشکری

تعداد صفحات : 185

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «زن در نگاه روشنفکران» نوشته زهرا تشکری است که از سوی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران منتشر شده است.
کتاب زن در نگاه روشنفکران، در سه بخش به شرح زیر سامان یافته است:
1. پیشینه روشنفکری در مسائل زنان. 2. مبانی نظری روشنفکران در مسائل زنان. 3. مسائل زنان از چشم انداز روشنفکران.
پیشینه روشنفکری در مسائل زنان:
نویسنده در این بخش، پس از اشاره به پیشینه جریان روشنفکری در مغرب زمین، تاریخ پیدایش و تحول روشنفکری در ایران را به طور گذرا بررسی کرده و به بیان گرایشهای روشنفکری در مسائل زنان پرداخته است. در ادامه این بخش، شاهد مباحثی چون بازشناسی مفهوم روشنفکری، روشنفکری دینی و غیر دینی، نگاهی به بنیانهای فلسفی مدرنیسم هستیم که به نظر نمی رسد ارتباطی منطقی با مباحث پیشین داشته باشد.پس از این عناوین، عناوین دیگری چون علل طرح مسائل زنان از سوی روشنفکران ایرانی و برخوردهای روشنفکران با مسائل زنان جلب توجه میکند.
مبانی نظری روشنفکران در مسائل زنان:
در این بخش، که محوری ترین بخشهای کتاب است، مبانی روش شناختی، دین شناختی و فلسفی روشنفکران در برخورد با مسائل زنان بررسی شده است. نویسنده در پایان این بخش مینویسد: «اگر چه در بخش مبانی نظری، به ویژه مبانی روش شناختی، بیش تر به بنیانهای فکری روشنفکران دینی پرداختیم، اما ناگفته پیدا است که خاستگاه و پایگاه فکری روشنفکران غیر دینی، در بسیاری از مبانی، با روشنفکران دینی فاصله چندانی ندارد».
مسائل زنان از چشم انداز روشنفکران:
نویسنده در این بخش، کوشیده است با بهره گیری از آثار روشنفکران وطنی، اعم از کسانی که در داخل کشور، مشغول فعالیتند و کسانی که در آن سوی مرزها در دفاع از حقوق زنان ایران سخن میگویند یا قلم میزنند، تصویر نسبتاً جامعی از دیدگاه این جماعت، در سه زمینه مسائل «فرهنگی، آموزشی، تربیتی»، مسائل «سیاسی، اجتماعی، اقتصادی» و مسائل «فقهی، حقوقی» ارائه دهد.
در پایان کتاب نیز نویسنده با عنوان «سخن پایانی» به جمع بندی مباحث مطرح شده در بخشهای کتاب و نتیجه گیری از آنها پرداخته است.
در بخشی از سخن پایانی، آمده است:
در یک ارزیابی اجمالی میتوان مهمترین ویژگیهای کتاب یاد شده را به این شرح برشمرد: 1. تلاش در جهت نشان دادن تأثیر مبانی نظری روشنفکران در تحلیل و بررسی مسائل زنان. 2. تتبع فراوان در آثار روشنفکران، با هدف به دست آوردن دیدگاههای آنان در زمینه مهم ترین مسائل زنان. مجموعه این ویژگیها کتاب حاضر را به اثری ارزشمند و قابل استفاده تبدیل کرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما