loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آب پنهان: نگاهی متفاوت به گران بهاترین دارایی زمین - جلد اول

ناشر مثلث

نویسنده تونی الن

مترجم آرش حسینیان

با همکاری مریم بیرمی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 207

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «آب پنهان» نگاهی تازه به موضوع آب و بحران آن دارد.
در پیشگفتاری که نویسنده کتاب «آب پنهان»، تونی آلن نوشته آمده است: «در دهه ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم، جمعی از افراد آگاه به این نتیجه رسیدند که باید برای برخوردهای غلط و نابخردانه با منابع آب فکری کرد و در این زمینه به طرحی نو اندیشید. آنها دریافتند که روند افزایش سریع جمعیت جهان، صنعتی سازی، شهرسازی و خصوصی سازی همگی فشار شدیدی بر منابع آب محلی آورده اند. همین طور روش های کشاورزی و دامپروری، متکی به استخراج بی رویه آب از منابع...»

و اما «فعالان محیط زیست، نخستین کسانی بودند که تشخیص دادند این جوامع قدم در مسیر نادرستی گذاشته اند. آنها دریافتند که جو زمین که زندگی همه ما به آن وابسته است، بیش از حد گرم و آلوده شده؛ منابع آب سطحی و زیرزمینی، به زور بی رویه پمپ و آلوده شده و از جهات خطرناکی آسیب دیده اند.»

هدف اصلی کتاب «آب پنهان» نوشته تونی آلن، تاکید بر دو عامل بسیار مهم است. یک کشاورزی و دامپروری و این که آیا به محصولاتی دست می یابیم که به طور کارآمد آب مصرف کنند یا نه؟ دوم این که ما مصرف کنندگان با انتخاب های غذایی مان، در سر دیگر زنجیره عرضه تعیین می کنیم که چه مقدار آب باید به سوی محصولات دامی و زراعی سرازیر شود.

مخاطبان کتاب «آب پنهان» هم مصرف کنندگان مواد غذایی و هم کشاورزان و دامپروران هستند تا به نقش خویش در آینده امنیت آبی در مقیاس جهانی آگاه شوند. دیگر مخاطبان کتاب، عوامل دخیل در زنجیره عرضه مواد غذایی و ابرشرکت های واسطه و تحویل دهنده مواد غذایی هستند.

«آگاهی از معنای آب» عنوان نخستین فصل کتاب است. این کتاب، نگاهی نو به موضوع آب ارائه می دهد چراکه ما انسان هادرکی از ارزش واقعی آب نداریم و از سوی دیگر، در نقظه ای از رابطه مان با منابع آبی عظیم اما محدود قرار گرفته ایم که دیگر نمی توانیم نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم.

در جایی از نخستین فصل کتاب آمده ما برای نوشیدن یک فنجان قهوه به ۱۴۰ لیتر آب احتیاج داریم. این ۱۴۰ لیتر، همان آبی پنهانی است که در قهوه ما نهفته. آبی که برای پرورش، تولید، بسته بندی و حمل و نقل دانه های قهوه به کار رفته است.

«آب به طرف بالا و به سمت پول و قدرت سرازیر می شود» یکی دیگر از مواردی است که در این کتاب به آن اشاره شده. این نکته را مارک ریسنر، زیست شناس آمریکایی مطرح کرد که آب پنهان با مخفی شدن در قالب واردات مواد غذایی و سایر محصولات به سمت مناطق ثروتمند سرازیر می شود.

«رفتن به ریشه ها» عنوان دومین فصل از کتاب «آب پنهان» است. در این فصل آمده «ما از میزان مصرف آب مان و از ارزش آب غافلیم زیرا در کشورهای توسعه یافته آب ارزان است... ت. در حال حاضر، برخورد ما با مساله آب بسیار ناپایدار است و هزینه تامین آب، بسیار بیشتر از بهایی است که برای آن پرداخت می شود.

در این کتاب همچنین آمده که ما با تغییر رژیم غذایی خود می توانیم میزان مصرف سرانه آب را تا بیش از ۴۰ درصد کاهش دهیم. برای مثال با استفاده کمتر از فست فودها می توانیم در هدر نرفتن آب و کاهش مصرف آن سهم داشته باشیم.

«آب و کشاورزی یارانه ای در وامع صنعتی» عنوان سومین فصل از کتاب «آب پنهان» است. در این فصل آمده: «ما امروز عللکرد رهبران مذهبی و سیاست مداران خود را به باد انتقاد گرفته ایم. اما شاید آخرین اسطوره فرهنگی ما، تصویری باشد که از کشاورزان و دامپروران در ذهن داریم ... نهایتا منطق ما این است که فارغ از اینکه سرنوشت جهان از نظر سیاسی یا اقتصادی چه می شود آنچه مبرهن است این که مردم جهان باید غذا بخورند و تنها کشاورزان و دامپرروران هستند که می توانند غذای آنها را تضمین کنند.

در بخش دیگری از کتاب آمده ما مصرف کنندگان مواد غذایی برای امنیت غذایی و آبی خود به کشاورزان و دامداران وابسته هستیم. این وابستگی کشاورزان و دامداران را با مشکلاتی مواجه می کند از این روست که ما باید از سیاست های حمایتی برای کشاورزان حمایت کنیم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما