loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تغییر دادن رفتارهای کودکان و نوجوانان

5 (1)

ناشر فاطمی

نویسنده جان دی. کرومبولتز | هلن براندهورست کرومبولتز

مترجم یوسف کریمی

ویراستار زهره شولانی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 292

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

تغییر دادن رفتارهای کودکان و نوجوانان با تکیه بر روانشناسی و آموزش و پرورش، از اصل هایی سخن می گوید که امروزه، به صورتی بسیار گسترده کاربردهای فراوان دارد. مربیان، معلمان، پدران و مادران، در کودکستان ها، دبستان ها و مدرسه های راهنمایی تحصیلی و دبیرستان ها و مدرسه های کودکان استثنایی، بیمارستان های روانی، مراکز اصلاح و تربیت نوجوانان بزهکار و خانواده ها از اصل هایی که در این کتاب آمده است، برای پدید آوردن رفتارهای پسندیده در کودکان و نوجوانان، راه ها و روش های فراوان آموخته اند و آنها را به کار برده اند.

هر یک از این اصل ها با مثال ها و داستان هایی روشن، که بیشتر واقعی است، درهم آمیخته شده است تا به صورتی ساده و آشنا و با زبان و بیانی گیرا، درخور فهم همگان باشد. به همین سبب کتاب، علاوه بر از کارشناسان و پژوهشگران روانشناسی، می تواند برای معلمان، دانشجویان تربیت معلم و همهٔ کسانی که به صورتی با کودکان و نوجوانان سروکار دارند، راهنمایی بسیار سودمند و پاسخگوی بسیاری از پرسش هایی باشد که دربارهٔ رفتارهای کودکان و نوجوانان دارند.

کتابی که در دست دارید، چنانکه از عنوان آن پیداست، کوششی است برای نشان دادن کاربرد بعضی از اصول روان شناسی در شکل دادن یا اصلاح کردن رفتارهای کودکان و نوجوانان.
آنچه در روان شناسی معاصر تحت عنوان «تغییر دادن رفتار» آمده است، مجموعه ای است متنوع از اصول و روش های تجربی روان شناسی که کاربرد وسیعی در زمینه های مختلف، از جمله در روان درمانی، اصلاح بزهکاری، آموزش مهارت های اولیه و مطالب درسی به کودکان یا بزرگسالان عقب مانده ی ذهنی، و همچنین ایجاد رفتارهای مطلوب یا تغییر دادن رفتارهای نامطلوب در کودکان عادی دارد.
چون هدف این بوده است که گذشته از دانشجویان رشته های روان شناسی و تعلیم و تربیت، دانشجویان مراکز تربیت معلم، معلمان مدارس، مربیان کودک، مسئولان کودکستان ها، مادران و پدران و کسان دیگری هم که به نحوی با امر پرورش و آموزش کودکان عادی سروکار دارند بتوانند با اصول تغییر رفتار آشنا شوند و احیاناً از آنها استفاده کنند، کوشش شده است تا اصول مزبور به زبانی بسیار ساده و به کمک مثال ها و داستان های متعدد به خواننده عرضه شود. و البته در این رهگذر، برای رعایت مسائل فرهنگی، مترجم مجبور به حذف بعضی از مثال ها و اضافه کردن مثال های دیگری که با فرهنگ جامعه ی ما همخوانی بیشتری داشته باشد، شده است.
همچنین برای نشان دادن این مطلب که فرهنگ ما از این اصول بیگانه نبوده و بسیاری از آنها را از دیرباز می شناخته و مورد استفاده قرار می داده است، در بحث پایانی بعضی از فصل های کتاب، مثال ها و نمونه هایی از آن اصول از منابع قدیمی ایرانی ارائه شده است تا به کتاب تا حدودی جنبه ی تطبیقی دهد و آن را از حالت ترجمه ی صرف خارج کرده باشد.
نکته ی مهمی که در اینجا باید ذکر شود این است که مثال ها و داستان ها نباید از سوی خواننده به عنوان نسخه ای قطعی برای اصلاح رفتارهای نامطلوب تلقی شود. چنانچه یکی از اصول ذکر شده در مورد فرزند یا دانش آموزی درست درنیاید، آن را نباید دلیل بر بی اعتباری یا نادرست بودن این اصول دانست. زیرا معمولاً هر رفتار نامطلوبی ممکن است ناشی از علل متعددی باشد که کنترل همه ی آن علل برای اصلاح آن رفتار ضروری است. همچنین برای تغییر دادن یا اصلاح هر رفتاری می توان بیش از یک روش و گاه ترکیبی از چند روش را به کار برد. بنابراین، نتیجه نگرفتن از کاربرد یک اصل نباید باعث نفی آن اصل شود. از اینها گذشته، کاربرد این اصول مستلزم دقت، حوصله و صرف وقت است و لازم است که پیش از اقدام به استفاده از آنها، جوانب مختلف مسئله به دقت سنجیده شود.

فهرست مطالب کتاب بدین قرارند:
پیشگفتار
بخش اول: تقویت یا نگهداری رفتارهای مطلوب
۱. به رفتار خوب باید پاداش داده شود
بحث پایانی فصل
۲. پاداش های جدید
بحث پایانی فصل
۳. برنامه ریزی برای دوام بیشتر پاداش ها
بحث پایانی فصل
بخش دوم: به وجود آوردن یک رفتار تازه
۱. تقویت قدم به قدم اجزای یک رفتار
بحث پایانی فصل
۲. سرمشق یا نمونه ی خوب
بحث پایانی فصل
۳. قرینه دادن برای رفتار مطلوب
بحث پایانی فصل
۴. زمان و مکان مناسب برای هر چیز
بحث پایانی فصل
بخش سوم: از میان بردن رفتارهای نامطلوب
۱. اشباع تا حدّ خستگی و دلزدگی
بحث پایانی فصل
۲. حذف پاداش ها
بحث پایانی فصل
۳. پاداش دادن به رفتارهای مغایر
بحث پایانی فصل
۴. حذف موقعیت ناخوشایند برای رفتار مطلوب
بحث پایانی فصل
بخش چهارم: تغییردادن پاسخ های عاطفی
۱. آموختن اجتناب از خطر
بحث پایانی فصل
۲. غلبه بر ترس و اضطراب
بحث پایانی فصل
بخش پنجم: تغییردادن رفتار خودتان
۱. نگاهی به فصل های گذشته
۲. پرسش و پاسخ
کتابنامه
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما