loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسلامی سازی معرفت

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

ویراستار سعیدرضا علی عسگری

گردآورنده کتاب مجید مرادی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 256

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

اسلامی سازی معرفت، مجموعه ای است که در پی ارائه دیدگاههای برخی نظریه پردازان عرب زبان برآمده که از باورمندان معاصر به علم دینی به شمار می آیند. این کتاب شامل مقالاتی از دکتر لوی صافی، محمد ابوالقاسم حاج حمد، طه جابر العلوانی، عبدالحمید ابوسلیمان و اسماعیل فاروقی و نیز متن گفتگو با طه جابر العلوانی و جمل الدین عطیه است.

آنگونه که در پیشگفتار این کتاب آمده پژوهش در مبانی فلسفی، معرفت شناختی و روش شناختی علم دینی و بررسی نسبت بین علم و دین، به منظور بررسی و تبیین امکان، ضرورت و ساختار علم دینی از ضرورتهای پژوهشی در حوزه فلسفه علوم انسانی و اجتماعی به شمار می رود. از این رو پرداختن به این نوع مباحث و تبیین و بررسی نسبت اسلام و علوم انسانی و دیدگاه و نظریات نظریه پردازان در این عرصه و نیز تبیین و تعیین بخشیدن به مباحث تطبیقی در باب علوم دینی خاص اهمیتی خاص می یابد.

در قرن گذشته واکنشهای گسترده و گوناگونی در سطح جهان اسلام در برابر غرب و علم غربی صورت پذیرفته است. در اوایل دهه هفتاد برخی نخبگان در پاکستان و مالزی حرکت اسلامی کردن دانشگاه را دنبال کردند و اکنون نیز این تلاشها توسط برخی موسسات پیگیری می شود.

اقبال لاهوری از شخصیتهای اثرگذار در عرصه مذکور بوده است. مودودی در پاکستان از زمره اندیشمندانی است که از بی تفاوتی دانشگاهها در قبال دین انتقاد و بر ضرورت تحول دانشگاهها تاکید کرده است. در دهه هفتاد پروفسور نقیب العطاس در مالزی کتابی با عنوان آموزش اسلامی نگاشت و در آن مسئله اسلامی شدن علم و دانشگاه را مطرح کرد.

مصر از دیگر کشورهای اسلامی است که در این زمینه تلاش کرده است. این کشور با سابقه آموزه های اندیشمدانی چون سید جمال الدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده در جریان مبارزه ای که به رهبری دانشگاه الازهر و سایر محافل دینی بر ضد سکولاریسم می شد شاهد قوی ترین صحنه های برخورد جدی در مقابل حرکت سکولار شدن دانشگاهها بوده است.

«جغرافیای اسلامی سازی معرفت» ، «گامی فراسوی روش شناسی اصولی مطالعات اجتماعی» ،«ایده و طرح اسلامی سازی معرفت» ، «درآمدی به روش شناسی معرفتی قرآن » ، «نشانه های عمده طرح اصلاح روشهای اندیشه و اسلامی سازی معرفت» ، «روش شناسی اسلامی و رابطه میان روشهای علوم اجتماعی و علوم دینی» ، «اسلامی سازی دانشگاه و کارآمدسازی آموزش عالی از نظریه تا اجرا» ، و «توضیحاتی ناگزیر » سرفصلهای اصلی این مجموعه 256 صفحه ای را تشکیل می دهند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما