loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عناصر سینمایی آندرئی تارکوفسکی

ناشر سروش

نویسنده رابرت برد

مترجم احمد فاضلی شوشی | داوود عبدالملکی

ویراستار سیما آبی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 292

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

آندرئی تارکوفسکی سینماگر مشهور روسی، هنرمند ناموری است که درباره او گفته اند سینما را به حد کمال هنری آن ارتقاء داده است و به استناد همه فیلم هایی که ساخته همواره در مقابل تفکر سرگرمی و تجاری بودن این هنر ایستاده است.

رابرت برد، استاد زبان و ادبیات اسلامی دانشگاه شیکاگو و نویسنده این کتاب عنصر سینمایی آثار تارکوفسکی را در چهار بخش متناظر با عناصر چهارگانه طبیعت خاک، آتش ، آب و باد بررسی و تحلیل کرده است. در سه فصل اول با عنوان (خاک) به بررسی شرایط مادی دنیای تارکوفسکی می پردازد، مانند: نظامی که در آن کار کرد، فضاهایی که خلق کرد و پرده ای که وی به آن عمق معناداری بخشید. سه فصل بعدی (آتش) به جنبه های استدلالی فیلم های تارکوفسکی می پردازد. فصل های هفت تا نه (آب) بر ساختار خود تصویر متمرکزند که تجربة حسی و خود زمان را در خطی پیوسته، منفرد از نما، که تارکوفسکی در دل اصول زیباشناسی خود قرار داده بود، نقش می کند.

نویسنده در فصل پایانی با تمرکز بر فیلم ایثار، از جو نامحسوس دنیای سینمایی تارکوفسکی، که شرایط فضایی، مادی، استدلالی و زیباشناختی فیلم هایش را با جنبه احساس برانگیز استعداد درهم می آمیزد، سخن گفته است. توجه منتقدان سینما و اهل تفکر به معنا در آثار تارکوفسکی موجب شده تا برجستگی های قالبی کار او کمتر مورد توجه قرار گیرد، و رابرت برد در این تحقیق در جبران این کمبود به ساختاربندی و چارچوب آثار این کارگردان بیش از محتوای آن نظر داشته است. هفت فیلم سینمایی تارکوفسکی را اغلب اسفار سبعه مقدسی به شمار می آورند که همتای شاهکارهای نویسندگان و آهنگ سازان روسی هستند.

فیلم های وی را به خاطر ساختار روایی باز و ریتم کند و متفکرانه شان مهم ترین آثار تاثیرگذار بر سبک فیلم های معاصر اروپایی می دانند. با این حال هنوز تارکوفسکی موضوعی فرار برای تحلیل و تفکر مانده و نام وی چه عام و چه آکادمیک در گفتمان فیلم به طرز شگفت آوری مهجور مانده است. کتاب حاضر به این منظور نگاشته شده تا از طریق تحلیل قوی فیلم هاو دیگر طرح های خلاقه تارکوفسکی به بهبود وضعیت رسانه سینما کمک کند. آثار سینمایی تارکوفسکی بارها از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش و بحث و تحلیل شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما