loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رساله طاق و ازج

ناشر سروش

نویسنده غیاث الدین جمشید کاشانی

مترجم سید علیرضا جذبی

تصحیح و تعلیق سید علیرضا جذبی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 108

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 32716 10003022
65,000 58,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مطالعه و بررسی کتاب «رساله طاق و ازج» که مفتاح الحساب نام دارد، یکی از کتب ریاضی مهم و مورد استفاده بزرگان ریاضی بوده و هست، نشان می دهد که غیاث الدین جمشید کاشانی در مبحث هندسه و موارد استفاده آن قسمتی را هم به مساحات ابنیه و عمارات اختصاص داده است. کاشانی در این باب، نخست به طرز کشیدن قوس ها به عنوان یکی از مبانی مهم هنر معماری اشاره کرده، سپس راه محاسبه سطوح مختلف آن را بیان داشته است.

کتاب حاضر که به زبان عربی نوشته شده، یکی از مهم ترین تألیفات جمشید کاشانی است. این کتاب که برای تدریس نوشته شده، شامل مطالب علمی قابل توجهی است که بسیار استادانه و با مهارت های ترسیمی و نوشتاری تالیف شده است.

ظاهراً غیاث الدین تألیف این کتاب را مدتی پیش از سال 824 هجری قمری شروع کرده و بالاخره در سوم جمادی الاول سال 830 نسخه کامل شده کتاب را به الغ بیک تقدیم کرده است.

مترجم کتاب «رساله طاق و ازج» سعی کرده با زبانی ساده و روان مطالب علمی این کتاب را برای علاقمندان ترجمه و خواننده را با مهم ترین مباحث هندسی در ساخت طاق و قوس ها در معماری آشنا سازد.

این کتاب در سه فصل و شش ضمیمه به نگارش درآمده است. نویسنده در سه فصل کتاب به مباحثی چون اندازه گیری طاق و ازج، طریقه اندازه گیری گنبد و طرز اندازه گیری و رسم مقرنس ها می پردازد و شیوه های اندازه گیری را برای معماران و دانش آموختگان این علم بازگو می کند.

در ضمیمه اول کتاب نویسنده فرمول های محاسباتی را بیان می کند تا خواننده به واسطه آنها بتواند به اندازه گیری های درست دست پیدا کند و در ضمیمه دوم کتاب ترسیمات اولیه را در ذهن مخاطب بازسازی می کند.

در سه ضمیمه بعدی کتاب نویسنده با زبانی ساده خط پوشش های ایرانی، روش ترسیم دورها، گنبد یا قبه و مقرنس را بیان می کند و ابعاد مختلف آن را مورد واکاوی قرار می دهد تا به یک نتیجه کلی و علمی دست پیدا کند.

در ضمیمه آخر خواننده با اجرای پوشش سقف ها، اجرای پوشش در طاق ها، اجرای پوشش در ازج، اجرای پوشش قبه ای (گنبدی)، پوشش به شیوه گنبد به قطر معادل ضلع مربع پایه و پوشش سقف گنبدی روی دایره با قطر معادل مربع آشنا می شود و در نهایت ساختن گنبد، پوشش در نیم گنبدها و پوشش های تزئینی توسط نویسنده کتاب برای مخاطبان بازگو و ترسیم می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما