loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فروکاهشی سبک زندگی: فروکاهشی خود - تباهی ظرفیت های زندگی با سوره مسد

ناشر بنیاد اندیشه دینی و مطالعات توسعه

نویسنده احمد آکوچکیان

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 367

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

تفسیر ترتیبی و تنزیلی قرآن کریم در آستانه بازخوانی معرفت شناختی قرار گرفته است. تفسیر ترتیبی، تبیین مدل مفهومی الگوی رشد و تفسیر تنزیلی، تبیین مدل عملیاتی، برنامه­ ای و تحقیق و توسعه­ای الگوی قرآن شناخت پیشرفت تلقی می­شوند. در نقطه کانونی مدل مفهومی الگوی رشد، الگوی سبک زندگی حاضر است و تبیین فصل آسیب­ شناختی آن در تفسیر سوره مسد موضوع نظر است. این سوره، منشور «آسیب شناسی و ارزش­داوریِ بحران معنی زندگی» از منظر شیوه معنی بخشی زندگی، فهم چرایی ها و چگونگی های بی معنایی ها و فروکاهشی­ هایِ زندگی و به طور خاص و در علت اصیل آن، فروکاهشی شخصیت است.

سوره مسد می ­آموزد که وجه بیرونی الگوی رشد و به این قرار وجه آسیبی فروکاهشی سبک زندگی، محرومیت از ظرفیت ­ها و منابعِ در اختیار تدبیر زندگی است و در زیرساز آن بحران مدیریت خود جای دارد. انسان­های از خویش فروکاسته و محروم از حس نیک­بختی، ناتوان در تدبیر موفق ظرفیت­ های زندگی خویش­اند. این چنین انسان و زندگی فروکاسته­ای در فصل مناسبات اجتماعی خویش از جمله با نزدیکترین خویشان نیز به ابتذال می ­رسد. این آموزه مبنا می تواند چشم انداز خودویژه­ای از حوزه روانشناسی معنی­داری و مشاوره را به دست دهد و در فصل آسیب ­شناسی نظریه هنر هم به کار گرفته شود.

سورۀ مسد، صد و دهمین عضو نظام­وارۀ منظومۀ کتاب حکیم در شرح بر سورۀ حمد و تفصیل موضوعی و نظام­وارۀ آموزه ­های آن است که جایگاه شایسته آن، در نظام دانشی ـ زیستیِ آموزه ­های قرآنی و پژوهش تفسیری، اهمیت و ضرورت تحقیق آن را، برای اهل نظر مبرهن می­ سازد. برخی از این نکته­ های توضیحی در تبیین اهمیت و ضرورت این تحقیق اینکه:

1ـ پردازش نظریۀ «سبک زندگی» و در کانون آن، نظریۀ «معنی­داری زندگی»، یک پژوهش راهبردی برای انسان­ شناسی معاصر و بر همین منوال فصلی راهبردی از حوزۀ دین­ پژوهی است. اهمیت اهتمام به پردازش فصل نظام تربیت قرآنی و اوصیایی، فراخوان به اهمیت پژوهش معنی ­داری زندگی است که تبیین وجه فراآسیبی این دوسطح تجربۀ زیستی­ را نیز، ناگزیر می­ سازد؛

2ـ مضمون­ سازی حوزۀ علوم اسلامی­ ـ انسانی از جمله در سه رشتۀ برجستۀ روان­ شناسی تربیتی، روان­ شناسی مشاوره و روان­شناسی معنی داری، با آموزه­ های قرآنی و اوصیایی چه در ساختار و چه در محتوای نظر، ما را حاجتمند تحقیق وجه آسیبی زندگی و شخصیت انسانی­ می ­سازد؛

3ـ موضوع فروکاهشی شخصیت، شربختی و بدزیستی در زندگی، یک چالش
جدیِ محتمل پیش­روی همۀ آدمیان است. تحلیل این چالش و راهکارگزینیِ
تبدیل این بحران، یک ضرورت روشن و معین است؛

4ـ و نیز اینکه شخصیت­ شناسی گروه «مغضوبین» در سورۀ حمد، ما را حاجتمند پژوهش از مثل سورۀ مسد می­سازد. فهم تمامیت سورۀ حمد از منظر آسیب ­شناسی شخصیت مغضوبین، یک ضرورت متمم است.

کتاب به تناسب آموزه­ های سوره، در شش بخش سامان­ گرفته است:
1ـ بخش اول: شناخت­ های آغازین در رأی برگزیده؛
2ـ بخش دوم: فروکاهشی سبک زندگی؛
3ـ بخش سوم: فرا آسیب ­شناسی رشد ـ توسعه انسانی در روان­شناسی و انسان ­شناسی توسعه؛
4ـ بخش چهارم: گذار از فروکاهشی به فراروندگی خود و معنای زندگی؛
5ـ بخش پنجم: جریان سورۀ مسد در نظام جامع تولید علم (رشته ­ها و دروس علوم انسانی)؛
6- بخش ششم: از سورۀ مسد به «نظریۀ هنر و تجربۀ هنری».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما