loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر نظریه سیاسی عدالت در اسلام

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب درآمدی بر نظریه سیاسی عدالت در اسلام شامل سه فصل است: فصل نخست آن با عنوان «عدالت در قرآن و سنت» حاوی پنج مقاله با عناوین «عدل و قسط در قرآن از منظر سیاسی»، «خوانش کلاسیک از قسط»، «عدالت انتقالی در قرآن مجید»، «عدالت سیاسی در سیرة نبوی» و «عدالت در اندیشه و سیرة پیامبر اسلام (ص)» است که به خوانشی خصوصاً سیاسی از «عدالت» در قرآن و سنت رسول الله (ص) می پردازد.

فصل دوم «عدالت در سیره امام علی (ع)» است که با مقالاتی تحت عناوین «عدالت در سیرة سیاسی امام علی (ع)»، «برابری و نابرابری سیاسی در اندیشه امام علی (ع)»، «درآمدی بر مبانی عدالت سیاسی در نهج البلاغه» و «نگاهی تطبیقی به نظریه عدالت امام علی (ع)» به بررسی سیاست شناسانه مفهوم عدل و قسط در نگاه و سیرة امام علی (ع) می پردازد.

عنوان فصل سوم «عدالت در متون و میراث اسلامی» است که حاوی مقالاتی تحت عناوین «از اسم عدالت تا فعل عدالت؛ تبیینی از بینظریهگی عدالت در فلسفه سیاسی مسلمانان»، «پی جویی مؤلفه های عدالت سیاسی در نصوص اسلامی»، «عدالت در الهیات و نظام اجتماعی در اسلام»، «عدالت سیاسی در اسلام با نگاهی به سیرة حضرت فاطمه (س)»، «سیر تطور عدالت سیاسی در فقه شیعه»، «عدالت در فقه سیاسی شیعه و اهل سنت»، «تحول مفهوم ارسطویی عدالت در دوره اسلامی؛ ملاحظاتی تطبیقی» و «اخلاق فردی و عدالت اجتماعی در اندیشه فلاسفه مسلمان با تأکید بر خواجه نصیر طوسی» است که بیشتر به بررسی سیاسی مفهوم عدالت در متون و میراث اصلاحی و نگاه متفکران مختلف اسلامی می پردازد.

کتاب «درآمدی بر نظریة سیاسی عدالت در اسلام» دارای نگاهی سیاست شناسانه به مسئله عدالت از منظر اسلام در حوزه های مختلف است که فرض را بر این گذارده که نظریات غربی عدالت هر چند که شناختشان ضروری است و هرچقدر عادلانه و در نتیجه انسانی باشند، قابلیت کاربرد تمام عیار در دیگر جوامع را ندارند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما