loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گفتارهایی پیرامون مسائل اساسی اقتصاد ایران

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

گردآورنده کتاب احمد شعبانی

تحقیق و تنظیم کتاب احمد شعبانی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 162

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 32845 10003022
81,000 72,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتابی حاضر، حاصل سخنرانی های تعدادی از اساتید و صاحبنظران کشور در زمینه برخی مباحث و چالش های عمده اقتصادی است که برای جمعی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق(ع) ارائه شده است. این سخنرانی ها در سال 1385 در دانشگاه امام صادق علیه السلام در قالب واحد درسی اقتصاد ایران در جمع دانشجویان رشته معارف اسلامی و اقتصاد این دانشگاه انجام شده است. موضوعات مطرح شده در این جلسات به نحوی تعیین شده است که برخی از مهمترین مسائل اقتصاد ایران را پوشش دهد. موضوعاتی چون اقتصاد رانتی و اصل44 قانون اساسی، تحلیل مشکلات و مسائل بازار بورس اوراق بهادار، تحلیل ساختار و مشکلات بودجه و نظام بودجه نویسی در کشور، طرح های نیمه تمام عمرانی، سند چشم انداز و سند آمایش سرزمین کشور و... در این مجموعه گردآوری شده است.

کتاب حاضر در پنج فصل حاوی مطالب زیر است: فصل اول با عنوان «تحلیل طرح های عمرانی نیمه تمام»، به بیان آثار و تبعات طرح های عمرانی ناتمام در اقتصاد ایران پرداخته و اینکه چه راهکارهایی برای تعجیل در اتمام این طرح ها با کمترین هزینه و با رویکرد عدالت محور وجود دارد؟ بر همین اساس فصل حاضر در چهار بخش الف) ضرورت و اثر اقدامات عمرانی (تملک دارایی های سرمایه ای)، ب) وضعیت طرح های عمرانی موجود، ج) آثار طولانی شدن دوره اتمام طرح های عمرانی، د) راه حل برون رفت از وضعیت زیانبار فعلی، به بررسی طرح های عمرانی نیمه تمام پرداخته است. فصل دوم با عنوان «تحلیلی گذرا از محتوا و ساختار بودجه نویسی در ایران»، ضمن آشنایی با نهادهای ذی ربط در نظام بودجه نویسی به ساختار کلی بودجه و برخی از مهمترین مشکلات آن پرداخته شده است. فصل سوم با عنوان «اقتصاد رانتی و سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی»، در تلاش است اثرات سیاستهای ابلاغی اصل 44 را با تکیه بر موضوع اقتصاد رانتی بررسی کند. فصل چهارم با عنوان «بورس و کارکردهای آن»، به دنبال پاسخ به این سئوالها می باشد که بورس چه فایده ای دارد و به چه دلیل بایستی برای کشور بورس تشکیل شود و به طور کلی بورس در اقتصاد و نظام مالی کشور چه نقشی بر عهده دارد؟ فصل پنجم با عنوان «فرآیند تهیه برنامههای آمایشی در کشور»، به بررسی مسائل مختلف موضوع آمایش سرزمین از جمله تعاریف و مبانی نظری، مبانی اجرایی و نتایج اجرای طرح پرداخته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما