loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بانک بدون ربا در اسلام: الگویی برای جایگزینی ربا و بررسی فعالیت های بانکی در پرتو فقه اسلام به ضمیمه مقاله بانک در جامعه اسلامی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده سید محمدباقر صدر

مترجم سید یحیی علوی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 264

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 32868 10003022
132,000 118,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مطالب کتاب حاضر در مورد بانک و بانکداری بدون ربا در اسلام می باشد. بر همین اساس این کتاب در دو بخش مباحث مورد نظر را مورد بحث قرار داده است. بخش اول با عنوان «الگوی جدید تنظیم روابط بانک با سپرده گذاران و سرمایه گذاران»، ابتدا تنظیم روابط بانک با سپرده گذاران سپرده های ثابت و سرمایه گذاران را بیان می گردد و چگونگی ساختار رابطه مستقیم بین سپرده گذاران و سرمایه گذاران و نقش واسه ای بانک بدون ربا بین طرفین را بررسی و بیان می نماید.
در بخش دوم با عنوان «بررسی وظایف اساسی بانک های در پرتو الگوی مطرح شده»، وظایف اساسی بانکهای مرسوم از قبیل خدمات، تسهیلات و سرمایه گذاریها را بیان می گردد و آن را در چارچوب الگوی مذکور بررسی می نماید تا حکم شریعت اسلام و رویکرد بانک بدون ربا از لحاظ تفاوت در انجام آن فعالیتها را بیان نماید.
در بخش سوم کتاب با عنوان «پیوستهای فقهی»، به ترتیب موارد زیر نقد و بررسی شده است. پیوست اول: توجیهات شرعی کردن بهره. پیوست دوم: شرط ظمان بر عامل مضاربه. پیوست سوم: سهم بانک در قالب شرط ضمن عقد. پیوست چهار: راهکاری برای خطر اخلاقی. پیوست پنج: سپرده بانکی در قالب ودیعه فقهی. پیوست شش: وصول چک از بانکی دیگر. پیوست هفت: اخذ اجرت در ازای حواله بانکی. پیوست هشت: اخذ اجرت بانکی در ازای وصول سفته. پیوست نه: تعهد سفته توسط بانک. پیوست ده: ضمانت نامه های نهایی. پیوست یازده: توجیه بهره بر دیون بانک از تجار واردکننده. پیوست دوازده: دریافت اجرت از متقاضی اعتبارنامه.
در نهایت نیز مقاله ای از شهید صدر از کتاب «الاسلام یقود الحیاه» انتخاب و ترجمه شده است که در مورد وظایف و مأموریتهای بانک در جامعه اسلامی بحث می نماید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما