loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل عملیات روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران: بررسی موردی پرونده هسته ای

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده مهدی ذوالفقاری

مستندساز اصغر افتخاری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 248

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 32886 10003022
124,000 111,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

عملیات روانی اقدامی است برنامه ریزی شده برای انتقال اطلاعات و علائم انتخاب شده به مخاطبین خارجی که به منظور اثرگذاری بر احساسات، انگیزه ها، استدلال بی طرفانه و در نهایت اثرگذاری بر رفتار دولت ها، سازمان ها و گروه ها و افراد خارجی صورت می گیرد. عملیات روانی بخشی حیاتی از فعالیت های گسترده سیاسی، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی ایالات متحده به شمار می آید. از منظر ایالات متحده عملیات روانی به صورت اطلاعات اثرگذار منتقل می شود و در زمان جنگ و صلح به منظور آگاه سازی و اثرگذاری مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتیکه عملیات روانی به درستی به کار رود می تواند با تضعیف روحیه دشمن، به تقویت مواضع نیروهای خودی پرداخته و موفقیت را در اتخاذ سیاست ها مشاهده کرد. عملیات روانی با تضعیف روحیه و همین طور کم کردن قابلیت نیروهای دشمن می تواند از تهاجم آنها جلوگیری نموده و بین نیروهای آنها اختلاف و ناراحتی ایجاد کند و در نهایت آنها را وادار به تسلیم نماید.
ایالات متحده آمریکا در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران با توجه به اصول و شیوه های عملیات روانی به عنوان شاخص ترین مؤلفه اثرگذار در روند پرونده هسته ای توجه ویژه دارد. این موضوع سبب افزایش هزینه های سیاسی، اقتصادی و نیز محدودیت در زمینه ای تکنولوژیکی برای جمهوری اسلامی ایران شده است. با عنایت به مخاطرات و تهدیدات عملیات روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، آگاهی از شیوه های نوین بکارگیری دستگاه عملیات روانی برای مقابله با آن و جهت دهی افکار عمومی در درک واقعی ارزش ها و مفاهیم مربوطه حائز اهمیت است.
نگارنده در این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ برای این سؤال اصلی است که: تحلیل عملیات روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته ای چیست؟ و همچنین در این تحقیق به سؤالات فرعی زیر نیز پاسخ داده شده است: سابقه تاریخی استفاده از عملیات روانی در استراتژی آمریکا چیست؟ وجوه افتراق و اشتراک عملیات روانی نسبت به سایر موارد هم خانواده کدام است؟ سابقه تاریخی فعالیت های هسته ای ایران چیست؟ نظریه راهنمای تحلیل عملیات روانی آمریکا کدام است؟ روش ها و شیوه های عملیات روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران کدام است؟
اهداف تحقیق در دو بعد نظری و کاربردی قابل تصور است: الف) اهداف نظری: یک. توصیف ابعاد عملیات روانی آمریکا به جهت فهم دقیق سناریوهای عملیات روانی آمریکا و سایر مخالفان در موارد مشابه. ب) اهداف کاربردی: یک. شناسایی ظرفیت ها و چالش های پیش روی جمهوری اسلامی ایران از منظر راهبردی در موضوع عملیات روانی آمریکا و ایجاد بستری برای مقابله و بهره برداری از نقاط ضعف دشمن. دو. به دست آوردن سطح مناسبی از تحلیل در خصوص ادبیات جنگ روانی و ایجاد نمودن بستر علمی برای مطالعه موضوعی در حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل. سه. شناسایی نقاط ضعف و قوت آمریکا و ایران برای طرح پروژه های آتی در ضمینه عملیات روانی در سایر حوزه های علوم انسانی و مطالعات سیاسی.
کتاب از شش فصل تشکیل شده است. در فصل اول با عنوان «کلیات»؛ پیرامون تعریف مساله و بیان سؤالهای اصلی تحقیق؛ سابقه و ضرورت انجام تحقیق؛ فرضیه و هدف؛ و کاربردهای متصور از تحقیق و روش انجام آن؛ بحث شده است. در فصل دوم با عنوان «تاریخچه عملیات روانی در عمل»؛ پیرامون تحول عملیات روانی از دوران باستان تا انقلاب آمریکا؛ تحول عملیات روانی در دوران جنگ جهانی اول و دوم؛ عملیات روانی در دوران جنگ سرد؛ و ویژگی های عملیات روانی در دوران بعد از جنگ سرد بحث شده است. فصل سوم با عنوان «مفهوم شناسی عملیات روانی»؛ در مورد تحول مفهومی عملیات روانی؛ و مفاهیم هم خانواده با عملیات روانی بحث شده است. فصل چهارم با عنوان «تاریخچه فعالیت های هسته ای ایران»؛ پیرامون دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ و حقوق هسته ای ایران و مواضع 1 5 بحث شده است. در فصل پنجم پیرامون ادبیات نظری تحقیق بحث شده است. در فصل ششم با عنوان «شیوه های عملیات روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران»؛ پیرامون جایگاه عملیات روانی در استراتژی امنیتی ایالات متحده؛ روش های اعمال عملیات روانی آمریکا علیه ایران؛ محورهای عملیات روانی آمریکا علیه ایران و ابزارهای مکمل آمریکا برای تأثیرگذاری مطلوب تر جنگ روانی علیه ایران؛ بحث شده است
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما