loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

موقام موسیقی موقامی آذربایجان

ناشر سروش

نویسنده رامز زهراب اف

مترجم علاالدین حسینی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 295

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 32997 10003022
14,000 12,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

موقام ها، که حاصل ذوق همه مردم قفقاز است، موسیقی کلاسیک محسوب می شود و گونه اصلی موسیقی حرفه ای مبتنی بر سنت های شفاهی آذربایجان است. هدف این کتاب کشف ردپای تکامل تاریخی موقام ها براساس منابع موجود، پرداختن به ویژگی های نظری و علمی آن ها و مشخص کردن ارزش این آثار هنری در میراث موسیقی آذربایجان است.

یکی از خصوصیات کتاب " موقام" در این است که نویسنده از اولین صفحات، قانونمندی موسیقی حرفه ای مبتنی بر سنت های شفاهی آذربایجان و ویژگی های اصلی آن را به زبانی موجز، آشکار می سازد و جایگاه موقام را در موسیقی مشخص می کند. هنر موقام در سه نوع " دستگاه های موقامی"، " موقام های دارای فرم کوچک تر" و " موقام ضربی" تشکل یافته است، که این هر سه نوع در این کتاب جداگانه بررسی می شوند، و درباره منشأ و خصوصیات ساختاری – ترکیبی آنها بحث می شود.همچنین دستگاه های موقامی راست، شور، سه گاه، چهارگاه، شوشتر، بیات شیراز و همایون و نیز موقام کم حجم قطار، رهاب، شهناز، بیات کرد، دشتی و موقام های ضربی تحلیل می شوند. در فصل آخر کتاب، موقام ها و رابطه آنها با آثار آهنگسازی بررسی می شود. چه، در آثار آهنگسازان ما کوک های موقام و ترانه های آن اهمیت زیادی دارند.

موقام ها در آثار آهنگسازان، مضمون، مقصد و معنای جدید می یابند. به همین دلیل نویسنده طرز استفاده از موقام ها را در آثار عزیز حاجی بیگف و نسل های بعدی آهنگسازان با دلایل جالب به طور اساسی توضیح می دهد و در پایان چنین نتیجه می گیرد که آهنگسازان آذربایجان در همه ادوار با موسیقی ملی و موقام برخورد خلاقانه داشته اند و هر هنرمند این ظرائف را در چهارچوب استعدادش و از صافی آفرینش خود گذرانده، آنها را در اختیار ستایندگان موسیقی قرار داده است. نویسنده کتاب " موقام موسیقی مقامی آذربایجان" خود موسیقی دان اهل آذربایجان است که علاوه بر شهرت در آهنگ سازی، از محققان حوزه موسیقی و صاحب چند اثر منتشر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما