loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عملیات روانی؛ جنگ اطلاعاتی و فریب استراتژیک

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده مهدی ذوالفقاری

مترجم مهدی ذوالفقاری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 336

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 33103 10003022
235,000 211,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب عملیات روانی؛ جنگ اطلاعاتی و فریب استراتژیک، نوشته مهدی ذوالفقاری است و در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است. جنگ روانی در اشکال گوناگون خود از اوایل حضور اجتماعی بشر وجود داشته است و هر اندازه تاریخ زندگی بشر از گذشته دور فاصله می گیرد و به عصر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نزدیک تر می شود، بر ابعاد گستردگی و پیچیدگی جنگ روانی افزود می شود.

در کتاب عملیات روانی؛ جنگ اطلاعاتی و فریب استراتژیک، سعی و اهتمام نویسنده آن است که به مقوله اصلی و اساسی در جنگ روانی که شامل مقولات جنگ اطلاعاتی و فریب استراتژیک است، پرداخته شود. در این راستا، نگارنده دو مقاله (تحلیل فرایند عملیات فریب نظامی و جنگ روانی مبانی و مفاهیم) را برای لزوم پرداختن به مبانی جنگ روانی و فریب استراتژیک به صورت تالیفی و سایر مقالات را به صورت ترجمه شده از نویسندگان و صاحب نظران برجسته عملیات روانی در دانشگاه ها و مراکز نظامی دنیا ارایه می کند.

نگارنده در مقدمه کتاب عملیات روانی؛ جنگ اطلاعاتی و فریب استراتژیک، درباره لزوم فهم درست عملیات روانی می نویسد:
«عملیات روانی برای بسیاری از مردم تصور کنترل دولت بر رسانه ها را در نزد مخاطبین تداعی می کند و این مفهوم خود به خود زمینه ساز اخبار کانالیزه شده و سانسور در جامعه است... بر خلاف تصور عمومی، عملیات روانی پدیده ترسناک و مخربی نیست و لازم نیست که از آن بترسیم ... کارهای بسیاری هست که در صورت آشنایی با عملیات روانی می توانیم در راستای ارزش ها و عقاید خود به آنها جامه عمل بپوشانیم. با کاربرد صحیح فنون و روش ها و اصول عملیات روانی می توانیم تصویر مطلوب و مدنظر خود را در ذهن دیگران ایجاد کنیم. ضرورت کاربرد عملیات روانی برای دستیابی به نبرد موفق نیز همانند کاربرد نیروی انسانی و سخت افزار به اثبات رسیده است.»

کتاب عملیات روانی؛ جنگ اطلاعاتی و فریب استراتژیک، در سه بخش «اصول و مبانی نظری»، «اصول طراحی مقدماتی» و «بررسی های موردی» تنظیم شده است که هر بخش شامل مقالات متنوع در حوزه جنگ روانی است. بخش نخست شامل 6 فصل با عناوین «جنگ روانی مبانی و مفاهیم»، «عملیات روانی در قرن بیست و یکم»، «الفبای فریب»، «جنگ اطلاعات و فریب»، «جنگ اطلاعات و فریب»، «جنگ ادراکی؛ شیوه نوین درگیری» و «عملیات روانی، ابعاد اخلاقی» است که به بیان مبانی نظری در عملیات روانی، جنگ روانی، فریب استراتژیک و جنگ اطلاعاتی پرداخته شده است.

بخش دوم که به اصول طراحی عملیاتی می پردازد، شامل فصول «دکترین و فرآیند تصویب و اجرای روند عملیات روانی»، «از عملیات روانی تا جنگ ذهنی؛ روانشناسی پیروزی» و «تحلیل فرایند عملیات فریب نظامی» است. در این بخش مباحثی چون سطوح، دکترین، مشکلات تصویب و تاریخچه روند تصویب عملیات روانی، شکست های عملیات روانی، ارکان فریب میدان نبرد و ملاحظات امنیتی مدیران استراتژیک بررسی می شود.

بخش سوم نیز به مطالعه موردی پرداخته و شامل سه فصل با عناوین «جنگ روانی چین»، «تروریسم به مثابه جنگ روانی» و «اینترنت و عملیات روانی» است که به موضوع هایی مانند «بررسی دیپلماسی مردمی و تبلیغاتی چین»، «عناصر لازم جهت استراتژی مقابله با تروریسم» و «نقش اینترنت به عنوان یک منبع اطلاعاتی» می پردازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما