loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بیداری اسلامی «در نظر و عمل»

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

ویراستار اصغر افتخاری

گردآورنده کتاب اصغر افتخاری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 376

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 33104 10003022
188,000 169,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

انقلاب های اجتماعی و تحولات سیاسی خاورمیانه از ژانویه 2011 آغاز شد. مراکز مطالعات بین المللی تحولات جاری در کشورهای عربی را بهار عربی یا سونامی عربی یا پروسترویکای عربی توصیف کرده و آن را تحولات جدی و مهم می دانند در حالی که به باور جمهوری اسلامی ایران این پدیده یا دومینوی سقوط که در منطقه شاهد آن هستیم در زمره تحولات بنیادین در جهان اسلام و در امتداد موج بیداری اسلامی تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران می ­باشد. این امر که در حوزه جغرافیایی خلیج فارس، خاورمیانه عربی و شمال افریقا اتفاق افتاده شامل اعتراضات سیاسی می­ شود که از تونس آغاز گردید، و به گونه ای تدریجی به مصر، لیبی، عربستان، یمن، بحرین و سوریه سرایت کرد. درباره ماهیت و رویکرد مطالعه این جنبش ­ها اختلاف نظر وجود دارد. برخی بر این اعتقادند که محور اصلی چنین تحولاتی در بیداری اسلامی و موج های تاثیرگذار انقلاب اسلامی در خاورمیانه می باشد. رویکرد دوم، بر نشانه های دموکراسی­ خواهی و آزادی سیاسی تاکید دارد. رویکرد سوم، بر عامل اقتصاد و فساد در این کشورها تمرکز می کند. و درنهایت رویکرد دیگری به نقش نیروهای تاثیرگذار بین المللی و کشورهای مداخله گر در این زمینه تأکید می ­کنند. هریک از این نظرات بر اساس نشانه های مختلفی مورد توجه قرار می گیرند.

کتاب حاضر از سه بخش کلی: ابعاد نظری، ابعاد عملی و مطالعات موردی تشکیل شده است.
در بخش اول، این پنج مقاله وجود دارند: «جامعه شناسی سیاسی بیداری اسلامی در خاورمیانه (دکتر اصغر افتخاری)»، «بیداری اسلامی: طراحی یک چارچوب نظری (روح الأمین سعیدی)»، «بیداری اسلامی: تحلیل موج نوین بیداری در اندیشه آیت الله خامنه ای (مصطفی غفاری)»، «بیداری اسلامی: گذر از محرومیت و بازگشت به خویشتن (عبدالمطلب عبدالله و مصطفی اسماعیلی)» و «بیداری اسلامی؛ تحلیل تحول فقه سیاسی اهل سنت».
در بخش دوم سه مقاله: «بیداری اسلامی یا انقلاب های عربی؟ رویکردی اجتماعی (دکتر ابوذر گوهری مقدم)»، «بیداری اسلامی یا بهار عربی؟ رویکردی سیاسی (مهدی ذوالفقاری)» و «بیداری اسلامی یا جنبش های اجتماعی؟ رویکردی آینده شناسانه (حمزه نجاتی آرانی)» نگاشته شده و در بخش آخر دو مقاله: «بیداری اسلامی و مقاومت اسلامی در اراضی اشغالی، سال 1948 (کسری صادقی زاده)» و «بیداری اسلامی و جنبش اسلامی در خاورمیانه (مجید بذرافکن و مهدی جاودانی مقدم)» وجود دارند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما