loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بیداری اسلامی: ملاحظات ایرانی و غربی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده جمعی از نویسندگان

ویراستار اصغر افتخاری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 352

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 33105 10003022
176,000 158,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بررسی تحلیلی تاریخ تحول جوامع بشری حکایت از آن دارد که مکتب اسلام به دلیل اصالت ذاتی و حقانیتی که از ناحیه شارع برای آن قرار داده شده است، پیوسته مورد اقبال و توجه عقول سلیم و قلوب پاک بوده است. با این حال، دُرّ گرانمایه نزد مسلمانان چنان که شایسته و بایسته بوده، پاس داشته نشده و لذا شاهد برخی از غفلت ها، انحراف ها و یا جهالت ها در موضوع التزام به اصول اسلامی و دعوت به آن بوده ایم.

آنچه این وضعیت نامطلوب را نقد و اصلاح نموده، لطف الهی و اراده مردان و زنان مؤمنی بوده که توانسته خیزش های رهایی بخش و نهضت های اصلاحی را با هدف بازگشت به اسلام پدید آورد. بیداری اسلامی را می توان نظریه ای جامع و کاربردی در این زمینه ارزیابی نموده که دو ساحت نظر و عمل را در حیات انسان تحت تأثیر قرار داده است.

اثر حاضر دربردارنده 9 عنوان مقاله علمی است که در قالب دو بخش اصلی سازماندهی شده است: در بخش اول نویسندگان سعی داشته اند تا به این سؤال، پاسخ دهند که: مهمترین ملاحظات نگاه دینی (اسلامی ـ ایرانی) به موضوع بیداری اسلامی چیست؟ در این چشم انداز، مقاله اول از منظر مقام معظم رهبری به موضوع نگریسته و در آن مهمترین عللی که در تکوین و ظهور بیداری اسلامی مؤثر بوده اند، فهرست و معرفی شده اند.

نویسندگان در مقاله دوم، گفتمان انقلاب اسلامی را مبنای تحلیل قرار داده اند و از این منظر به بیداری اسلامی نگریسته اند. در حالی که در مقاله اول صرفاً عوامل ظهور و توفیق بیداری اسلامی مدّنظر بوده اند، در مقاله دوم الگوی تأثیرگذاری انقلاب اسلامی، تحلیل و معرفی شده است.

در سومین مقاله، نویسنده دغدغه ای مهم را از منظر دینی در آسیب شناسی آینده تحولات بیداری اسلامی، شناسایی نموده است که عبارتست از: «افراطی گرایی» از آن حیث که منجر به تحریف ماهیت دین و تسویه صورت آن می گردد، می تواند به ابزاری در دست غربیان برای سرکوب بیداری اسلامی تبدیل گردد.

در مقالات چهارم و پنجم نویسندگان از نگاه صرفاً اسلامی ـ ایرانی فراتر رفته و به بررسی رویکردهای دینی درون دو جامعه تونس و مصر پرداخته اند. تلاش ایشان آن است که از رهگذر تحلیل و آسیب شناسی وضعیت بیداری اسلامی در این دو کشور، نقاط ضعف این جریان را شناسایی و جهت مدیریت آنها اذهان را حساس سازند.

بخش دوم کتاب به دغدغه های غربیان اختصاص دارد. اولین مقاله از این بخش به الگوی تحلیلی غرب از بیداری اسلامی (مبتنی بر الگوی تحلیلی دریدا) اختصاص دارد که تغییری شالوده شکنانه از این پدیده ارایه می دهد. در حالی که مقاله هفتم ماهیت نظری دغدغه های غرب را مطرح می سازد، در مقاله هشتم بحث در سطح عملیاتی مطرح شده و گزینه های فراسوی ایران و آمریکا در تحولات جاری بررسی می شوند.

هشتمین مقاله سعی دارد به اغراض و منافع راهبردی غرب اشاره نماید و از این طریق منطق رفتاری غرب را برای خوانندگان روشن سازد. آخرین مقاله به مطالعه ای موردی در خصوص رژیم صهیونیستی دارد و اینک پیامدهای امنیت این وضعیت نوین برای این رژیم جعلی به مراتب شدید و خطرناک است. در مجموع اثر حاضر تلاش دارد تا دو بُعد دیگر از مطالعات بیداری اسلامی را برای خوانندگان مطرح سازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما