loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پیام قرآن دوره دوم (اخلاق در قرآن) - جلد سوم: فروع مسائل اخلاقی

ویراست جدید

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

مسائل اخلاقی در هر زمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده، ولی در عصر و زمان ما اهمیت ویژه ای دارد، زیرا:
1- از یک سو عوامل و انگیزه های فساد و انحراف در عصر ما از هر زمانی بیشتر است و اگر در گذشته برای تهیه مقدّمات بسیاری از مفاسد اخلاقی هزینه ها و زحمت ها لازم بود در زمان ما به برکت پیشرفت صنایع بشری همه چیز در همه جا و در دسترس همه کس قرار گرفته است!
2- از سوی دیگر، با توجّه به اینکه عصر ما، عصر بزرگ شدن مقیاس هاست و آنچه در گذشته به طور محدود انجام می گرفت در عصر ما به صورت نامحدود انجام می گیرد، قتل و کشتار انسان ها به برکت وسائل کشتار جمعی، و مفاسد اخلاقی دیگر به کمک فیلم های مبتذلی که از ماهواره ها در سراسر دنیا منتشر می شود و اخیراً که به برکت اینترنت هر گونه اطلاعات مضر در اختیار تمام مردم دنیا قرار می گیرد، مفاسد اخلاقی بسیار گسترش پیدا کرده و مرزها را درهم شکسته و تا اقصا نقاط جهان پیش می رود تا آن جا که صدای بنیان گذاران مفاسد اخلاقی نیز درآمده است. اگر در گذشته تولید مواد مخدر در یک نقطه، یک روستا و حداکثر شهرهای مجاور را آلوده می کرد امروز به کمک سوداگران مرگ به سراسر دنیا کشیده می شود.
3- از سوی سوّم، همان گونه که علوم و دانش های مفید و سازنده در زمینه های مختلف پزشکی و صنایع و شؤون دیگر حیات بشری گسترش فوق العاده ای پیدا کرده، علوم شیطانی و راه کارهای وصول به مسائل غیرانسانی و غیراخلاقی نیز به مراتب گسترده تر از سابق شده است به گونه ای که به دارندگان فساد اخلاق اجازه می دهد از طرق مرموزتر و پیچیده تر و گاه ساده تر و آسان تر به مقصود خود برسند. در چنین شرایطی توجّه به مسائل اخلاقی و علم اخلاق از هر زمانی ضروری تر به نظر می رسد و هرگاه نسبت به آن کوتاهی شود فاجعه یا فاجعه هایی در انتظار است.
اندیشمندان دلسوز و عالمان آگاه باید همگی دست به دست هم دهند و برای گسترش اخلاق در دنیای امروز که اخلاق به خطر افتاده تا آن حد که بعضی آن را به کلّی انکار کرده یا غیر ضروری دانسته اند و بعضی دیگر هر کار و خصلتی که انسان را به خواسته ی سیاسی اش برساند اخلاق شمرده اند، تمام تلاش و کوشش خود را به کار گیرند. خوشبختانه ما مسلمانان منبع عظیمی مثل قرآن مجید در دست داریم که مملوء است از بحث های عمیق اخلاقی که در هیچ منبع دینی دیگری در جهان یافت نمی شود. گرچه مباحث اخلاقی قرآن از سوی مفسّران بزرگ و عالمان اسلامی به طور پراکنده مورد تفسیر قرار گرفته ولی تا آن جا که ما می دانیم کتابی به عنوان اخلاق در قرآن به سبک تفسیر موضوعی که این مسائل را به صورت جمعی و با استفاده از روش تفسیر موضوعی مورد توجّه قرار دهد، تألیف نیافته با آنکه جای آن کاملاً خالی است.
لذا مولف بر این شده که بعد از پایان دوره ی اول پیام قرآن که پیرامون معارف و عقاید اسلامی به سبک تفسیر موضوعی بحث می کرد، به سراغ بحث اخلاق اسلامی در قرآن مجید به عنوان دوره ی دوم پیام قرآن برود. بحمدالله این کار انجام شد و مجموعه ی این مباحث در سه مجلد تهیه شد که مجلد اول در کلیات مسائل اخلاقی بحث می کند و اکنون در دسترس شما است ولی می توان از آن به عنوان یک متن جامع درسی نیز استفاده کرد، و جلدهای دوم و سوم پیرامون جزئیات مباحث اخلاقی و مصادیق آن به طور گسترده بحث می کند.

جلد سوم این مجموعه در شانزده فصل تنظیم شده که عناوین آن ها بدین ترتیب می باشند: جاه طلبی، بهانه جویی و لجاجت، کفران نعمت و سپاسگزاری، غیبت، حسن خلق و کج خلقی، امانت و خیانت، دروغ و آثار و عواقب آن، وفای به عهد و پیمان شکنی، بحث منطقی و جدال و مراء، سخن چینی و اصلاح ذات البین، سوء ظن و حسن ظن، تجسس یا جستجوگری، حلم و غضب، عفو و انتقام، غیرت و بی غیرتی، اجتماع گرایی و انزواطلبی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما