loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

استفتائات جدید - جلد دوم

ناشر مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع)

نویسنده ناصر مکارم شیرازی

گردآورنده کتاب ابوالقاسم علیان نژادی دامغانی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 543

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 33169 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
75,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

روح جستجوگر و ذهن پر سؤال هر انسانی او را برای رسیدن به حقیقت و برطرف کردن ابهاماتی که پیرامون مسائل مختلف وجود دارد به سؤال کردن وادار می نماید، چرا که یکی از بهترین طرق روشن کردن مجهولات و رسیدن به واقعیّتها، سؤال نمودن از کسانی است که اطّلاع کافی دارند.
همان طور که خداوند متعال می فرماید: (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ مسائلی را که نمی دانید از اهل اطّلاع و کسانی که آگاه هستند بپرسید).
به همین دلیل اسلام که یک آیین فطری و هماهنگ با عقل و منطق است نه تنها بر این مسأله فطری که در بین عقلا معمول و معروف است مهر تأیید نهاده، بلکه به طرق مختلف مردم را به آن تشویق و در مواردی الزام کرده است، البتّه سؤالاتی که انگیزه الهی و منطقی دارد نه سؤالاتی که هدف از آن لجاجت، خودنمایی، اظهار فضل، و تحقیر دیگران باشد.

استفتا
این کلمه یک واژه عربی است و به نوع خاصی از سؤالات اطلاق می شود، سؤالی که پیرامون مسائل و احکام شرعی و عملی از افراد ذی صلاح و مراجع معظّم تقلید مطرح می گردد.

پیشینه استفتا
سابقه استفتا به صدر اسلام برمی گردد، یعنی از زمانی که مسلمانان مکلّف به تکالیف و احکام عملی مانند نماز، روزه و ... شدند استفتا نیز متولد شد، چرا که مسلمین پیرامون این احکام از نبی مکرّم اسلام حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) سؤالاتی می کردند که بسیاری از آنها موجود است، حتی قرآن مجید عین این ماده را در مورد بعضی از سؤالات مربوط به ارث ذکر فرموده است: «یستفتونک قل اللّه یفتیکم فی الکلاله» «1» و این مسأله در اعصار ائمّه (علیهم السلام) در مقیاس وسیعتر ادامه پیدا کرد و درعصر حضرت امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) وسعت زیادی پیدا کرد. به گونه ای که قسمت عمده ای از روایات فقهی موجود که از معصومین (علیهم السلام) به دست ما رسیده است، همه به صورت سؤال و جواب و به اصطلاح استفتا می باشد.

جاذبه استفتا
استفتا، بلکه هر نوع سؤال و جوابی، جاذبه خاصی دارد یعنی علاقه مردم ب ه کتابهای سؤال و جواب نسبت به کتابهای دیگر، و استفتائات نسبت به رساله های عملیّه، بیشتر است و شاید علّت، این باشد که در این نوع کتابها آنچه را که خواننده می خواهد، آمده است نه هر آنچه را که نویسنده اراده کرده است. همانند میزبانی که غذای مورد علاقه میهمان را تهیّه می کند نه آنچه خودش می خواهد، استفتائات نیز غذای روح آدمی است که مطابق میل و علاقه و نیاز سؤال کننده تهیّه شده است.

این کتاب حاصل جلسات چند ساله «شورای استفتا» استاد معظّم، مرجع عالیقدر حضرت آیه اللّه العظمی مکارم شیرازی مدّظلّه العالی می باشد، این جلسات که در محضر معظّم له و با شرکت جمعی از علمای محترم حوزه علمیّه قم تشکیل می شد، عهده دار جوابگویی استفتائاتی بود که از داخل و خارج از کشور به دفتر معظّم له می رسید که پس از بحث و بررسی کامل به آنها جواب داده می شد، و از بین نامه ها، سؤالات جدید و تازه برای استفاده عموم انتخاب می شد که به شکل کتاب حاضر درآمده است.
لازم به ذکر است که بر اثر زیاد بودن استفتائات، روزانه دو جلسه استفتا تشکیل می شد و مرجع عالیقدر با صبر و حوصله کافی به سؤالات جواب می دادند، به گونه ای که گاهی از اوقات پاسخ به یک سؤال تمام وقت جلسه را می گرفت. در این جا لازم است که از زحمات اعضای محترم شورای استفتای معظّم له تقدیر و تشکر وبرای روح اعضایی که به جوار حق شتافته اند طلب رحمت و مغفرت نماییم.

چند یادآوری لازم
در این جا لازم است خوانندگان عزیز را به چند نکته توجّه دهیم:
الف) اگر چه تمام سؤالات این مجموعه همان گونه که قبلا اشاره شد نخست در شورای استفتای معظّم له مطرح شده بود، ولی از آن جا که حضرت استاد نسبت به مسائل علمی و بخصوص مسائل شرعی و استفتائات عنایت خاصّی دارند قرار شد که همه مسائل دوباره از نظر معظّم له گذرانده شود به همین دلیل بعد از این که یک سال کارهای مقدماتی روی استفتائات انجام شد، کار قرائت استفتائات در محضر معظّم له شروع گردید و تک تک سؤالات دوباره به نظر ایشان رسید و مرجع عالیقدر در بعضی از موارد اصلاحاتی را نیز انجام دادند، در ضمن قسمتی از سؤالات نیز توسط خود معظّم له در کنار بیت اللّه الحرام و حرم حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) (رزقنا اللّه و ایاکم ان شاء اللّه) در سفر عمره مفرده ای که به مکّه مکرّمه داشتند مطالعه و اصلاح شد.
ب) استفتائات این مجموعه، منحصر به ایران اسلامی نیست بلکه حاصل نامه هایی است که از سراسر کشورهای مسلمان نشین رسیده است، بنابراین اگر به سؤالاتی برخورد کردید که با جوّ حاکم بر میهن اسلامی ما سازگار نبود، احتمالا آن سؤالات از سایر کشورهاست.
ج) برای حفظ اسرار سؤال کنندگان عزیز، ویژگی های شخص سؤال کننده که در متن نامه بوده حذف شده است و بعضی از سؤالات نیز تلخیص گردیده است.
د) از آن جا که متن فعلی به نظر آن مرجع عالیقدر رسیده و بعضی از جواب ها اصلاح شده است، اگر تفاوتی بین جواب هایی که در دست دارید با آنچه در این کتاب آمده است، وجود داشته باشد جواب های این کتاب مقدّم است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما