loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یکصد و پنجاه درس زندگی

ویراست دوم

5 (1)

ناشر نسل جوان

نویسنده ناصر مکارم شیرازی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 160

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 33209 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
20,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بعد از کتاب الله، قرآن مجید، بزرگترین سرمایه ما، سنت پیامبر (صلی الله علیه وآله) و احادیث ارزنده اهل بیت (علیهم السلام) است، و این همان دو ثقل بزرگی است که بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله) به یادگار مانده و دست زدن به دامان آنها مانع گمراهی و ضلالت است. متأسفانه، این احادیث که اقیانوسی از علوم و دانش هاست، هنوز ناشناخته مانده، چه بسیار از احادیث، که در یک جمله کوتاه آن، در حقیقت کتابی از درس زندگی نهفته شده است، و می تواند عقده گشای انسان امروز در مسائل مختلف بوده باشد. این کتاب گلچینی از این احادیث، با ترجمه روان و شرح کوتاه است و نخستین بار در آغاز جلسه بحث و تفسیر که روزهای جمعه، در جلسات «مجمع دین دانش» که در مسجد امام حسین (تهران) تشکیل می شد، هفته ای یک حدیث مطرح می شد و همگی به عنوان یک «درس برای سراسر هفته» از آن استفاده می کردند، وعده زیادی از جوانان از پسر و دختر، آنها را حفظ می کردند. استقبال فوق العاده از این احادیث، سبب شد، که جداگانه چاپ و منتشر گردد. این کتاب کوچک، می تواند نمونه ای از تعلیمات اسلام برای همه آنها، که می خواهند اسلام را با یک مطالعه کوتاه، بهتر بشناسند، باشد.

کتاب" یکصد و پنجاه درس زندگی" مجموعه ای از احادیث ارزنده اهل بیت و معصومین (علیهم السلام) است که همراه با ترجمه روان و شرحی کوتاه از آنها در قالب آموزه های اسلامی به رشته تحریر درآمده است. آیت الله مکارم شیرازی با هدف آشنایی و یادآوری برخی از احادیث و روایات معصومین (علیهم السلام) و استفاده از آنها در مراحل گوناگون زندگی به نگارش این اثر همت گماشته اند. در این نوشتار شیوه های صحیح برخورد با مسایل اجتماعی و حل مشکلات فردی با ارایه الگویی از راه و رسم زندگی اسلامی و استناد به آرای علما و بزرگان دین عنوان شده و در پایان نیز با ذکر سرگذشت برخی از اندیشمندان مذهبی در جهت پربارتر ساختن پشتوانه معنوی خوانندگان تلاش شده است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ضمن هر درس، حدیثی را متذکر شده و بعد از نقل حدیث به شرح آن می پردازند و بدین وسیله دروس ارزشمندی را در اختیار فرد قرار می دهند.

بخشی از فهرست موضوعی این کتاب بدین قرار است:
درس اوّل: اندیشه، تدبّر، تفکّر
درس دوّم: پیمانه تدبیر.
درس سوّم: در غذای جسم سختگیرند اما...
درس چهارم: نقش قلم
درس پنجم: در میان دو مسۆولیت بزرگ،
درس ششم: عوامل نابودی جامعه،
درس هفتم: تنبلی و فقر،
درس هشتم: باران دانش بر دل ها،
درس نهم: سرچشمه تکبّر.

درس دوّم: پیمانه تدبیر

امام صادق(علیه السلام) می فرماید:
صَلاحُ حالِ التّعایُشِ وَ التَّعاشُرِ مِلاَمِکْیال ثُلْثَاهُ فِطْنَةٌ وَثُلْثَهُ تَغافُلٌ(تحف العقول، ص 267)

ترجمه
اصلاح وضع زندگی و معاشرت با پیمانه ای انجام می شود که دو سوّم آن هوشیاری است و یک سوّم آن بی اعتنایی و تغافل!

شرح کوتاه
هیچ کاری بدون مطالعه و نقشه و هوشیاری سر نمی گیرد، همچنین هیچ کاری بدون بی اعتنایی هم به سامان نمی رسد. به تعبیر بهتر و روشنتر: اگر ما بخواهیم بدون مطالعه و دقت کار کنیم مواجه با شکست خواهیم شد ولی اگر بخواهیم برای تمام احتمالات ممکن و حوادث پیش بینی نشده به هنگام انجام کارها خود را معطل سازیم به این آسانی قادر بر انجام کاری نیستیم و برای یک کار باید سال ها مطالعه کنیم، و نیز برای انتخاب دوست و شریک و همسر و مانند آن، لذا فرمود دو سوّم دقّت و یک سوّم بی اعتنایی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما