loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران مطالعه موردی فلسطین

در سال های (1381-1387)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده جواد یوسفی

مستندساز اصغر افتخاری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 304

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 33212 10003022
152,000 136,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

جمهوری اسلامی ایران که بر پایه یک انقلاب دینی و بدون از خشونت به وجود آمد دارای ابعاد متعددی از قدرت از جمله قدرت نرم است. موضع­گیری رسمی ایران در قبال مسئله فلسطین و همچنین مشخص نمودن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس حرکت نوینی را در خصوص مسئله فلسطین ایجاد نمود که این سیاق جدید با تمامی راه­کارهای گذشته که توسط دولت­ها مورد پیگیری بود متفاوت بوده و این بار این ملت­ها بودند که هرساله در روز جهانی قدس خواستار احقاق حق ملت مظلوم فلسطین هستند. در این کتاب به بررسی آن چیزی خواهیم پرداخته شده است که از آن به قدرت نرم یاد شده و نمونه­های عینی آن در خصوص جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. سپس با توجه به تغییرات ایجاد شده در بین سال­های 1381 تا 1387 در فلسطین، این موضوع مورد پیگیری است که به چه میزان آن چیزی که قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از آن می­شود در این تحولات که مختص موضوع فلسطین است تاثیر گذار بوده و تا چه حدی شعارها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص فلسطین و رژیم صهیونیستی الگوی اصلی اقدامات و تغییرات ملت فلسطین بوده است.

کتاب از یک مقدمه و چهار فصل به شرح زیر منتشر شده است. در مقدمه؛ مقدمه نویس در مورد مراتب جهاد و قدرت نرم اسلامی به بحث و بررسی پرداخته است. نگارنده بیان نموده است که «جهاد» به دلیل حساسیت و آثار گسترده ای که بر تحولات جوامع اسلامی و همچنین نظم جهانی داشته، موضوع تحلیل های بسیاری قرار گرفته که در نتیجه آن دیدگاه های مختلفی تولید و عرضه شده است. لذا نخست نگاهی اجمالی به این نظریه ها داشته و سپس دیدگاه مختار را که بیان گر ظرفیت نرم افزارانه این مفهوم برای مقابله با کفر و نفاق است، ارایه نموده است. مؤلف در فصل اول با عنوان «مبانی مفهومی و نظری»؛ تعریفی از قدرت، قدرت سخت و قدرت نرم ارائه شده است و نظرات و تعاریف محققین این امر را مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین کاربرد، و منابع هر کدام را معرفی کرده و با بیان نظریات مختلف در حوزه قدرت نرم نظریه مطلوب و مورد استفاده در ادامه مباحث را ارائه نموده است. در فصل دوم با عنوان «تحولات فلسطین طی سال های 1387 تا 1381»؛ نگارنده به بررسی تغییرات و تحولات سیاسی و اجتماعی ایجاد شده در ملت و حکومت و همچنین نوع مقاومت فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر قدس (تشکیل گروه­های جدید مقاومت، انتفاضه و در پیش گرفتن روش های جدید مبارزه) پرداخته است. نگارنده مطالب این فصل در دو بخش جمع آوری نموده است: تغییرات سیاسی و حکومتی در فلسطین؛ و تغییرات اجتماعی در فلسطین. در فصل سوم با عنوان «قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در فلسطین اشغالی»؛ به شناسایی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در فلسطین پرداخته شده است. در بخش اول این فصل منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بررسی و معرفی و در بخش دوم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در فلسطین مورد شناسایی و توجه قرار گرفته است. در این فصل؛ چهار تحول مهم در فلسطین مورد بررسی قرار گرفته و نظرات تحلیل گران مختلف در خصوص این وقایع و تبعات آنها نیز مطرح شده است. طرح نقشه راه، درگذشت یاسر عرفات، انتخابات فلسطین و نشست آناپولیس مهمترین تحولات فلسطین در طی این سال ها بوده است. در نهایت هرکدام از این رخداد­ها به نحوی رقم خورد که نتیجه نهایی آن مطلوب ایران و منطبق با پیش بینی­ها و تمایلات فرهنگی و سیاسی ایران در فلسطین بود. فصل چهارم نیز با عنوان «نتیجه گیری» به جمع بندی مطالب پرداخته است. فهرست مطالب اصلی کتاب به طور اجمالی شامل موارد زیر می باشد:

مقدمه: مراتب جهاد و قدرت نرم اسلامی

فصل1. مبانی مفهومی و نظری

فصل2. تحولات فلسطین طی سال های 1387 تا 1381

فصل3. قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در فلسطین اشغالی

فصل4. نتیجه گیری
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما