loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مسئله انتظار

ناشر نسل جوان

نویسنده ناصر مکارم شیرازی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 64

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر به تشریح مفهوم انتظار، پیامدهای آن و معرفی خصوصیات منتظران حقیقی می پردازد. نگارنده نخست به نقد و بررسی سخنان برخی از خاورشناسان در مورد فلسفه انتظار و ظهور مصلح جهانی می پردازد، سپس با استناد به روایات، اثرات و پیآمدهای ظهور را مورد بررسی قرار می دهد و منتظران راستین را از دروغین بازشناسی می کند. خودسازی های فردی، خودیاری های اجتماعی و مقاومت در برابر آلودگی های محیط از اثرات سازنده انتظار شمرده شده اند. در بخشی از کتاب، متن نامه ای از دبیر کل مرکز رابطه العالم الاسلامی (از متنفذترین مراکز مذهبی حجاز و مکه) در پاسخ به پرسش هایی در مورد ظهور امام مهدی و چگونگی وقوع آن آمده است.

همه مسلمانان بدون استثناء در انتظار ظهور مصلحی بزرگ به سر می برند، این مصلح بزرگ دارای این ویژگی ها است:

1ـ جهان انسانیت را به سوی صلح و عدالت رهبری می کند و بساط ظلم و فساد و خونریزی را بر می چیند.
2ـ مساوات و برادری را در میان عموم ملت ها و نژادها تعمیم می دهد.
3ـ نور ایمان و اخلاق و صمیمیت و محبّت را در همه جا می پاشد.
4ـ یک جهش بزرگ علمی و فرهنگی برپا می سازد.
5ـ دنیای انسانی را وارد مرحله نوینی از حیات خود می کند.
6ـ به هرگونه اسارت و بردگی و استثمار پایان می دهد.
7ـ نام او مهدی است و از فرزندان پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) می باشد.
هدف از بحثی که در این رساله می خوانید این نیست که مسائل فوق را یک به یک اثبات کنیم، چه این که، اینها موضوع بحث های جداگانه ای هستند که در نظر است به خواست خدا مستقلا تدوین گردد.
بلکه هدف اصلی این است که اثرات و پی آمدهای چنین ظهوری را بررسی کنیم و «منتظران راستین» را از «منتظران دروغین» بازشناسیم، و ببینیم این انتظار که در روایات اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین عبادات شمرده شده چه فلسفه ای می تواند داشته باشد؟

داوری های حساب نشده
آیا فکر ظهور یک مصلح جهانی واکنش شکست ها و ناکامی هاست؟ آیا این فکر در محیط های اسلامی یک «فکر وارداتی» است؟ یا این که به عکس ریشه ای در نهاد آدمی دارد و از عشق به تکامل سرچشمه می گیرد؟
آیا وجود یک عشق در نهاد انسان دلیل بر این نیست که معشوقی وجود دارد؟
با این که جمعی از خاورشناسان، اصرار دارند ایمان به وجود یک مصلح بزرگ جهانی را «واکنشی» از وضع نابسامان مسلمانان در دورانهای تاریک تاریخ بدانند.
و با این که جمعی از پژوهشگران شرقی و اسلامی که تحت تأثیر افکار غربی ها قرار دارند به این طرز تفکر دامن می زنند و حتی اصرار دارند که ایمان به وجود «مهدی» و مصلح جهانی را یک «فکر وارداتی» تلقی کنند که از عقاید یهود و مسیحیان گرفته شده .
و با این که جمعی از جامعه شناسان ماتریالیست می کوشند که از مسأله انتظار ظهور مهدی، دلیلی بر
عقیده خود ترتیب دهند که این عقیده یک ریشه اقتصادی دارد و برای تخدیر افکار «توده های به زنجیر استعمار کشیده» ساخته و پرداخته شده است.
با تمام این گفتگوها، باید توجه داشت که اعتقاد به چنین ظهوری یک ریشه فطری در همه نهادها دارد که در اعماق عواطف انسان نفوذ کرده است، و یک ریشه اصیل اسلامی که در منابع مهم اسلامی دیده می شود.
ولی شاید مطالعات محدود این پژوهشگران از یک سو، علاقه به «توجیه مادی» برای هرگونه فکر و عقیده مذهبی، از سوی دیگر، این گونه افکار را به وجود آورده است.
جالب این که جستجوگرانی از غرب، همچون «مارگلی یوت» به انکار احادیث اسلامی پیرامون مهدی(علیه السلام) برخاسته و می گوید:
این احادیث را هرگونه تفسیر کنند، دلیل قانع کننده ای در دست نیست که تصور کنیم پیغمبر اسلام(صلی الله علیه وآله) ظهور یک مهدی را برای احیا، تحقق، اکمال و تقویت اسلام لازم و حتمی شمرده باشد، لیکن درگیری آتش جنگ های داخلی، در میان یک نسل واحد، پس ز وفات پیغمبر(صلی الله علیه وآله) و درهمی و آشفتگی جهان اسلام که بر اثر اختلاف آنان با یکدیگر روی داد، موجب اقتباس فکر ظهور «منجی» از یهود با مسیحیان گردید، که به ترتیب در انتظار ظهور و بازگشت «مسیح» به سر می برند.(1)
نمی دانیم «مارگلی یوت» چه کتاب هایی از منابع اسلامی را در این زمینه دیده و چگونه در تفسیر آنها چیزی که او را قانع کند نیافته است، در حالی که در مهمترین منابع «شیعه» و «اهل تسنن» درباره این ظهور احادیث صریحی وجود دارد، و این احادیث در سرحد تواتر است.
چگونه همه دانشمندان و محققان اسلامی تقریباً بدون استثنا (جز افراد بسیار نادری همچون ابن خلدون که در مقدمه تاریخ خود در احادیث مهدی تردید کرده) گفتگویی در صدور این احادیث از پیامبر(صلی الله علیه وآله) ندارد و تنها گفتگوها پیرامون شاخ و برگ ها و مسائل فرعی آن است، ولی تنها «مارگلی» نتوانسته قانع شود؟ این سؤالی است که خود او باید پاسخ آن را بدهد.
در این میان عده دیگری می گویند ما کار به عمل و انگیزه های این انتظار عمومی نداریم، ما پی آمدهای آن را می نگریم که سبب تحمل دردها و شکیبایی در برابر نابسامانی ها و تن در دادن به مظالم و ستم ها، و فرار از زیر بار مسئولیت هاست.
ما به این می نگریم که این انتظار، توده های رنج دیده را در یک عالم رؤیایی فرو می برد و از آنچه در اطراف آنها می گذرد غافل می سازد، و آنها را به تنبلی و فرار از تعهدهای اجتماعی تشویق می کند.
و به عبارت دیگر از نظر فردی عاملی است برای رکود و توقف و از نظر اجتماعی وسیله ای است برای خاموش ساختن جنبش های ضد استعماری و به هر صورت اثر منفی آن آشکار است.

تحقیق و بررسی
ولی به عقیده ما یک پژوهشگر آگاه که نمی خواهد از دور قضاوت کند، بلکه خود را موظف می بیند که از نزدیک همه مسائل مربوط به «انگیزه ها» و «نتیجه ها» را بنگرد، نمی تواند تنها به این داوری های حساب نشده قانع شود.
اکنون اجازه دهید بی طرفانه انگیزه های انتظار و نتایج و پی آمدهای آن را یک به یک مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم عامل پیدایش آن، شکستهاست و یا یک سلسله واقعیت های فطری و عقلانی است و نتایج آن سازنده و مثبت است یا منفی و نامطلوب؟
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما