loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی تطبیقی مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران

ناشر حکمت

نویسنده کمال الدین غراب

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 135

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مباهله به معنای نفرین متقابل در برابر مقام الهی است و از سنتهای پیش از اسلام در میان سامیان است. کتاب "بررسی تطبیقی مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران" پیرامون مباهله پیامبر(ص) با رهبران مسیحیت ساکن در شبه جزیره عربستان، بر سر ماهیت الهی یا غیرالهی حضرت عیسی(ع) است که در آخرین سال حیات پیامبر(ص) به وقوع پیوسته است.

این داستان از نظر اعتقادی و سیاسی، نه تنها در همان دوران، بلکه در تاریخ سیاسی آینده اسلام، به ویژه در تکوین اعتقادات شیعی، نقش اساسی داشته است و همین نقش باعث شده تا روایات مربوط به آن در آثار راویان سنی و شیعی، به گونه های متفاوت نقل شود.

از این رو نیل به شناختی درست و روشن از این واقعه، بررسی تطبیقی در روایات منقول از طریق دو فرقه شیعه و سنی را نخستین و مهمترین گام می نماید و این همان چیزی است که موضوع اصلی کتاب حاضر است.

فصل اول این کتاب به پیشینه تاریخی مباهله اختصاص دارد و مؤلف در آن کوشیده است سیمای واقعی این رویداد را به دور از داستان پردازیها و تخیل پردازیهایی که نزد برخی ناقلان دیده می شود، با استفاده از منابع تاریخی هر دو فرقه شیعه و سنی مورد بررسی قرار دهد.

فصل دوم به بررسی روایات مربوط به مباهله در منابع اهل سنت اختصاص دارد و فصل سوم نیز به بحث درباره روایات مباهله در منابع شیعی می پردازد. بررسی نقش مباهله در مجادلات عقیدتی شیعه موضوع فصل چهارم و چگونگی انجام مباهله و نمونه های تاریخی آن موضوع فصل پنجم این کتاب است. در نهایت فصل ششم مشتمل معرفی و نقد چند اثر درباره مباهله است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما