loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شرح حکمه الاشراق به انضمام تعلیقات صدرالمتالهین - المجلد الثانی

ناشر حکمت

نویسنده قطب الدین شیرازی

تحقیق و تنظیم کتاب سید محمد موسوی

مستندساز سید حسین نصر

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 632

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

با نظری هر چند اجمالی به تاریخ فلسفه در هشت قرن اخیر در ایران میتوان دو تجلی متفاوت از مکتب اشراق را مشاهده کرد: نخست خود تعالیم این مکتب که سرچشمه آن کتابهایی نظیر حکمه الاشراق و هیاکل النور شیخ شهاب الدین سهروردی است و دیگری نفوذ این مکتب در نحله های فلسفی پس از خود مانند حکمت متعالیه صدرالمتألهین.

سهروردی در ابتدای کتاب خود حکمه الاشراق تذکر می دهد که اقدام وی در نوشتن این کتاب "اصرار برخی از اصحاب معنوی او بوده است که مکرراً از او خواسته اند تا آنچه او در خلوت از طریق ذوق و مکاشفه برایش حاصل شده به صورت مکتوب بنگارد".

سهروردی تأکید میکند که حصول حکمت اشراق از طریق برهان صرف به دست نمی آید. به نظر او در اصول اساسی علم انوار بزرگان گذشته حکمت مانند هرمس، افلاطون، سقراط و حکمای ایران باستان نظیر جاماسب و بوذرجمهر با وی همراه و هم عقیده اند.

کتاب "شرح حکمه الاشراق" در واقع یکی از آثاری است که میتوان آن را در چارچوب تجلی نخست مکتب اشراق دانست که میکوشد اندیشه اشراقی را طرح کند. این کتاب شامل متن حکمه الاشراق و دو شرح اساسی بر آن در نسلی بعد از او توسط قطب الدین شیرازی و شمس الدین محمد شهرزوری است که هر دو علاوه بر این تفاسیر، اثری دایره المعارف گونه در فلسفه نگاشته اند که رنگ قوی اشراقی دارد یعنی دره التاج و الشجره الالهیه.

چاپ سنگی شرح قطب الدین شیرازی بر حکمه الاشراق به انضمام تعلیقات صدرالمتألهین در سال 1315 قمری با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی (از مدرسین حکمت در مشهد) به چاپ رسید. تنها چاپ جدید از این کتاب و بدون تعلیقات نیز به اهتمام دکتر مهدی محقق صورت گرفته است است.

سید محمد موسوی ویراستار این کتاب علاوه بر این دو مورد به نسخه های دیگری نیز مراجعه کرده، هر چند هیچیک را به عنوان نسخه اصل در نظر نگرفته است. وی همچنین به حواشی ملاصدرا، آقا علی مدرس و سید جلال الدین آشتیانی در ویرایش این کتاب توجه داشته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما