loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آشنایی با فلسفه تحلیلی: فلسفه علم

ناشر حکمت

نویسنده دیوید پاپینیو

مترجم امیر مازیار

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 128

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب فلسفه ی علم دیوید پاپینیو شماری از مهم ترین مفاهیم مطروح شده در حوزه ی فلسفه ی علم را به بحث و بررسی می گذارد. استقرا و مسائل آن، قوانین طبیعت، واقع گرایی و ابزارگرایی و تعین ناقص، تایید و احتمال، تبیین مطالبی هستند که در این کتاب درباره ی آن ها بحث می شود. استقرا یکی از مهم ترین مسائل مطرح شده است که در زندگی روزمره ی همه ی ما نقش اساسی ای بازی می کند. خیلی از معارف هر روزینه ی ما با استقرا کسب می شوند. مثلا اینکه دست تان را ببرید، خون می آید و یا اینکه هرگاه ترمز ها کشیده شوند ماشین ها می ایستند. و... اما چگونه می توانیم مطمئن باشیم که این اصل روزی باطل نمی شود؟ چگونه می توانیم مطمئن شویم که یک روز امکان ندارد کسی دستش را ببرد ولی از آن خون نیاید؟ برای پاسخ به این مسائل و محک زدن میزان حجیت استقرا نویسنده ی کتاب در فصل اول شماری از نظرات مختلف را مورد بررسی قرار می دهد. مثلا اصل استقرا را بررسی می کند و یا استدلالهای استقرایی به سود استقرا را به بحث می گذارد و... یکی از مباحث جذاب این فصل، بدیل پوپر برای استقرا است. پوپر منکر این است که دانشمندان با استقرا چیزی را کشف می کنند. بلکه مدعی این است که دانشمندان ابتدا یک حدس علمی می زنند بعد از آن دنبال این می روند که آن را اثبات کنند. پس علم از نظر پوپر رشته ای از حدس هاست. پوپر نظریه ی ابطال گرایی را مطرح می کند که در ادامه ی فصل به بحث و بررسی گذاشته می شود. استقرای گودمن آخرین مساله ای است که در این فصل مطرح می شود.
در فصل بعدی یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه ی فلسفه ی علم مطرح می شود. نظر دیوید هیوم درباره ی علیت. هیوم علیت را انکار می کند و آن را ناشی از یک عادت ذهنی می داند. ما چون همیشه دیده ایم که اگر دست مان را به آتش نزدیک کنیم، دست مان می سوزد است که نتیجه گرفته ایم آتش علت سوزاندن است ولی از نظر هیوم هیچ دلیلی وجود ندارد تا کلیت و ضرورت را از این عادتهای ذهنی نتیجه بگیریم. برای همین هیوم منکر قطعیت و ضرورت در علیت است. این دیدگاه یکی از اساسی ترین دیدگاه های فلسفه ی علم بوده است که این فصل با بررسی آن شروع می شود. این نظر دیوید هیوم مساله ی تصادفات را مطرح می کند. اگر قاعده ای کلی باشد امکان وجود امری استثنایی و خلاف آن هم وجود دارد. پیشنهاد نویسنده که متاثر از نظر مکی است این است که باید بین قواعد و تصادفات تفاوت بگذاریم و این تفاوت را با توجه به مصادیق می توانیم بگذاریم. اگر مصادیق محدود بودند لذا می توانیم نتیجه بگیریم که این امر تصادفی است اما اگر مصادیق نامحدود بودند می توانیم نتیجه بگیریم که این یک قاعده ی کلی است.
در فصل بعدی ابزارگرایی، واقع گرایی و تعین ناقص مورد بحث قرار می گیرد. یکی از مسائلی که استقرا مطرح می کند این است که که استقرا به مواردی تعلق می گیرد که در دسترس حس ما هستند. اما مواردی مثل ویروس ها یا امواج الکتریکی که قابل دست رسی توسط حواس نیستند چطور؟ اینجا دو نظریه مطرح می شود. واقع گرایان که معتقدند واقعیات مشاهده پذیر بینه ی خوبی برای وجود واقعیات مشاهده ناپذیر به ما می دهند و از طرف دیگر ابزارگرایان هستند که معتقدند ما در موقعیتی نیستیم که توان انجام قضاوت را درباره ی این ها داشته باشیم. در ادامه سعی می شود که ادله ی هر دو طرف را مورد بررسی قرار داد و بحث تعین ناقص در همین راستا مشاهده می شود. دو فصل بعدی درباره ی احتمال و تبیین بحث می شود. مفهوم احتمال این است که اگر نظریه ای تا حد زیادی با بینه مورد تایید واقع شد ما می توانیم مطمئن باشیم که این نظریه درست است و این یعنی ما به احتمال اکتفا می کنیم چون خود احتمالشان علمی دارد. چند پارادوکس مثل پارادوکس کلاغ و وصله و... مطرح و در ادامه جواب آن ها داده می شود.
کتاب فلسفه ی علم در مجموع بسیاری از مباحث دشوار در حوزه ی فلسفه ی علم را با زبانی شیوا و ساده مطرح و بدون اینکه از درستی آن ها به بهانه ی سادگی بکاهد بخوبی آن ها را برای مخاطب جا می اندازد. کتاب هم برای فلسفه خوانان حرفه ای حاوی مطالب ارزنده ای است و هم برای کسانی که آشنایی کمی با فلسفه و تاریخ آن دارند. ترجمه ی سلیس و روانی هم دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما