loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فصوص الحکمه

4.2 (6)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 33851 10003022
180,000 171,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«فصوص الحکم»، تالیف معلم ثانی، ابو نصر فارابی (متوفی 339 ق)، به زبان عربی است. کتاب، یک رساله فلسفی- عرفانی است و در آن به ادله اثبات وجود خدا و صفات و افعال او پرداخته شده است.
کتاب، مشتمل بر فصوصی (گوهرهایی) است و در 70 فص تنظیم شده است. هر یک از فصها از چند سطر تجاوز نمی کند و لذا متن اصلی رساله، بدون پاورقی محقق، خیلی مفصل نیست.
از نکات جالبی که در حقیقت از ویژگی های بسیار مهم این کتاب محسوب می شود، یکی این است که ما برای نخستین بار می بینیم که «موجود ممکن» مرکب از ماهیت و وجود، دانسته شده است، همان که قرن ها بعد، در « شرح منظومه » حاج ملا هادی سبزواری می خوانیم که: «کل ممکن زوج ترکیبی له ماهیة و وجود.»
ویژگی دیگری که در این کتاب به چشم می خورد، این است که باز می بینیم، فارابی برای نخستین بار در این کتاب به طریقه صدیقین از نظر در خود هستی و حقیقت آن، اثبات ذات واجب تعالی می کند. به گفته صاحب نظران و فیلسوفان بصیر معاصر، این « برهان صدیقین »، در میان براهین مختلف خدا شناسی اتقن و اسد براهین است و برهانی است که اگر چه مقدمات دشواری دارد، ولی حقا استوار و خدشه ناپذیر است، که هستی خداوند را اثبات می کند.
و اما در باب «علم خداوند» هم، فارابی در این کتاب نظریه ای را ابراز می دارد که اگر چه می توان در آن تشکیک کرد، لیکن حاوی نکاتی است که از ویژگی های این کتاب به شمار می آید. فارابی در باب «علم خداوند»، همان نظری را ابراز می دارد که قرن ها پس از او توسط مؤسس «حکمت متعالیه»، صدر محققان و فیلسوفان اسلامی، ملا صدرای شیرازی ارائه شده است و علم خداوند تعالی را به اشیا، عین علم او به ذات خویش می داند. سخن فارابی در این مورد چنین است: «خدای تبارک و تعالی، علمش به ذات خود، عین علم او به موجودات است، پس حق، تمام اشیا است به یک تایی و فردانیت و داخل در اشیا است از احاطه وجود و خارج از اشیا است در ماهیت و حدود». و این نظر، همان نظر مرحوم ملا صدرا است که به «علم اجمالی در عین کشف تفصیلی»، معروف است.
نکته دیگر، اینکه رساله «فصوص» فارابی، یک رساله فلسفی- عرفانی است. فصل مشبعی در «علم النفس» دارد، فاصله میان برهان و عرفان در این رساله از میان برداشته شده است. پای عقل با راه دل و پای دل با راه عقل در پیمودن و سلوک به سوی مقصد اعلا عمیقا تعاون و همیاری دارند. به علاوه کوشش برای ایجاد هم آهنگی بین حکمت و شریعت و عقل و شرع در این رساله، کاملا مشهود است. فارابی در برخی از فص ها، استناد به آیات قرآن می کند و گاهی هم فقط به ذکر مضمون آیه ای اکتفا می ورزد، ولی خود آیه را نمی آورد. آشنایان با تاریخ فلسفه اسلامی به خوبی می دانند که فارابی از پیش گامان وادی «تطابق دین و فلسفه» و هم آهنگی عقل و شرع است و کوشش های فراوانی برای « وحدت دین و فلسفه» انجام داده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما