loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رنج و ایثار: احوال و آثار علامه شیخ محمدباقر محمودی

ویرایش دوم با تجدید نظر و اضافات

ناشر موسسه کتاب شناسی شیعه (موسسه تراث الشیعه)

نویسنده محمدجواد محمودی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 512

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

حضرت آیت­الله محمدباقر محمودی، محقق، مورخ و فقیه اصولی در سال 1302 هـ . ش برابر با 1342ق در روستای علامرودشت از توابع شیراز به دنیا آمد. وی از دوران کودکی شوق فراوانی به تحصیل معارف دینی داشت. ازاین­رو، در دوران نوجوانی قرآن و تفسیرهای فارسی کتاب­های تاریخی از جمله ناسخ­التواریخ و همچنین آثار علامه مجلسی را مطالعه نمود و بهره فراوان برد. علامه محمودی مقدمات علوم دینی را نزد دو تن از علمای منطقه به نام شیخ حسین رفیعی و شیخ رئیس احمد رستگار فرا گرفت. سپس برای تکمیل تحصیلات در 19 سالگی رهسپار نجف اشرف گردید. وی پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح نزد بزرگانی چون شیخ حسن دشتی، سیدکاظم سرابی، محمدعلی مدرس و شیخ علی کاشانی کسب فیض نمود، سپس در درس خارج فقه و اصول، آیات عظام: سیدمحمود شاهرودی، میرزا باقر زنجانی، شیخ حسین حلی، میرزا باقر حمامی، سید عبدالهادی شیرازی و سید محسن حکیم شرکت کرد و از محضر پرفیض آنها بهره­ ها برد. آیت الله محمودی پس از وصلت با یکی از خانواده ­های ایرانی ساکن کربلا، راهی شهر مقدس کربلا شد، و در آنجا سکونت اختیار کرد.

علامه محمودی در حوزه کربلا نیز از محضر اساتید بزرگی چون میرزا حسن یزدی و یوسف شاهرودی کسب فیض نمود. وی با بزرگانی چون علامه شیخ عبدالحسین امینی و آقا بزرگ تهرانی ارتباط نزدیک داشت.آیت الله محمودی ضمن تحصیل، به تحقیق و پژوهش در علم حدیث و علوم دینی پرداخت و آثار وی درباره اهل بیت(ع) و مناقب و فضایل آنان است و تا کنون 33 عنوان از آثار تألیفی و تحقیقی ایشان در 54 مجلد منتشر شده است.آیت الله محمودی در طول زندگی علمی خود دو نکته اساسی را تحقق داد؛ اول گردآوری سخنان امیرالمؤمنین(ع) در کتابی جامع با رعایت اصول علمی و فنی به واسطه بررسی و مطالعه بسیاری از کتاب­های چاپی و خطی. دوم تحقیق و احیای کتاب­هایی که علمای متقدم مذاهب اسلامی در فضایل و عظمت زندگانی امیرالمؤمنین و اهل بیت(ع) نوشته ­اند.

وی با احیای منابع و کتاب­های مستند سایر مذاهب امید داشت که زمینه نگارش یک دوره کامل از زندگانی آثار و فضایل چهارده معصوم(ع) به صورت مستند فراهم آید که مورد پذیرش سایر فرق و مذاهب اسلامی باشد.علامه محمودی برای اولین بار به واسط کتاب­هایی که تحقیق و احیاء نمود بیش از شش هزار متن حدیثی و روایت حدیث را چاپ کرده و به متون مورد تمسک شیعه و پیروان اهل بیت(ع) افزود. این عالم برجسته، به بحث­های متداول فقه و اصول که مشغله عمده طلاب در حوزه علمیه است، توجه ویژه داشت ولی پس از تحقیق در اخبار و آثار اهل بیت(ع) و آگاهی از کمبودها در این زمینه، از بحث­های فقهی و اصول دست کشید و اوقات خود را وقف کتاب­های اخبار و تاریخ اهل بیت(ع) نمود و آثار گرانقدری نیز در این زمینه پدید آورد.

علامه محمودی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وطن مراجعت کرد و در ایران نیز به ادامه تحقیق و تلاش علمی خود پرداخت. آیت الله محمدباقر محمودی سرانجام پس از سال­ها تلاش در تحقیق و پژوهش و تألیف در زمینه­های مختلف علوم دینی در 27 فروردین 1385 ش در 83 سالگی درگذشت و در جوار کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

درباره این کتاب به طور خلاصه می توان گفت که این کتاب شامل هفت فصل و چهار ضمیمه در انتهای کتاب می باشد:

فصل اول : خانواده و زندگی شخصی
فصل دوم : منش و روش
فصل سوم : دوستیها و مراودات و مکاتبات
فصل چهارم : آثار علمی شامل آثار تالیفی ، اثار تصحیحی ،
فصل پنجم : دیدگاهها و نکته ها
فصل ششم : سوگنامه علامه محمودی
فصل هفتم : زندگی نامه خودنوشت علامه محمودی
ضمیمه 1 : موقعیت جغرافیایی و تاریخی و بزرگان و دانشمندان علامرودشت / علی رفیعی علامرودشتی
ضمیمه 2 : راهنمای سیر مطالعه در آثار شهید مرتضی مطهری / شیخ جعفر محمودی
ضمیمیه 3 - 4 : اجازات و تصاویر
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما