loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

احوال دل گداخته: گزیده مکتوبات مولانا

ویراست دوم

ناشر سخن

نویسنده غلامعلی حداد عادل

مشاور علمی محمدعلی موحد | احمد مهدوی دامغانی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 440

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

یکی از مواهبی که نصیب دوستداران مولانا جلال الدّین بلخی و پژوهندگان زندگی و اندیشه او شده است اطّلاعات نسبتاً مبسوطی است که از اقوال و احوال و وقایع زندگی او به روزگار ما رسیده است. این اطّلاعات در دو نوع از منابع مضبوط است: یکی زندگی نامه های کهنی که اخلاف مولانا درباره او نوشته اند و دیگری آثار خود مولانا که از میان آن ها «مکتوبات» (نامه های) او استثنایی است. مولانا، با نامه های خود، دریچه ای به زندگی خصوصی و «اندرونی» اش گشوده است و آلبوم خصوصی ای از خود به یادگار گذاشته است.

کتاب پس از پیشگفتاری که حکم دیباچه دارد و در آن اندیشه و سبب تألیف کتاب و نیز روش کار توضیح داده شده است، وارد مقدّمه ای سه بخشی می شود: بخش نخست درباره نظم ساختاری و مضمون نامه هاست که در آن نامه های مولانا از حیث صورت و محتوا تجزیه و تحلیل شده است؛ در بخش دوم، فواید زبانی و ادبی نامه ها (اعم از نکات دستوری و واژگانی و آرایه های ادبی و...) تحلیل و بررسی شده است؛ و در بخش سوم نیز با تحلیل اجتماعی نامه ها فواید آن ها در شناخت اوضاع و احوال جامعه پیرامون مولانا در قونیه قرن هفتم بازنموده شده است. پس از این مقدمه صدوسی صفحه ای، بدنه اصلی کتاب، یعنی شصت و پنج نامه گزیده از مکتوبات، آمده است که در ذیل هر نامه معنای واژه ها و عبارات و اشعار فارسی و عربی و آیات و احادیث مندرج در نامه ها توضیح داده و ترجمه شده اند.

کتاب با این هدف تألیف شده است که درسنامه ای باشد برای دانشجویان و علاقه مندان زبان و ادبیات فارسی تا آنان با نمونه ای کمترشناخته از نثر فارسی قرن هفتم، از کسی که شعر و اندیشه های او شهرت عالمگیر یافته است، آشنا شوند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما