loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی زبان شناسی متن

ناشر امیرکبیر

نویسنده پرویز البرزی ورکی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 316

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب نخستین اثری است که به زبان فارسی و در مورد زبان فارسی تدوین شده است. اثر حاضر جنبه های گوناگون کاربردشناسی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد؛ از جمله تعامل و ارتباط، موضوع و ساختار متون و نیز انواع و اقسام متون که آنها را به صورت مشروح بیان می کند. این اثر به بررسی سایر جنبه های زبان شناسی متن نیز می پردازد و همچنین می کوشد تا متن را از دیدگاه زبان شناسی توصیف کند و نگاهی به تحلیل متن داشته باشد. همچنین اثر حاضر افزون بر توصیف ساختار متن، به بررسی دلالت در متون می پردازد که تاکنون در آثار زبان شناسی متن مورد بی توجهی قرار گرفته است. در این اثر الگوها، اقسام و انواع متون نیز بحث و بررسی شده و در نهایت به تحلیل گفتمان پرداخته شده است.

از دهۀ 1970 مسائل زبان شناسی متن در کانون طیف وسیعی از مطالعات زبان شناسی قرار گرفت که اثر حاضر مهم ترین نتایج این مطالعات را دربرمی گیرد.

بر اساس شالوده های ثابت زبان شناسی سنتی اثر حاضر بر آن است تا به جزئیات جنبه های نوین زبان شناسی متن و زبان شناسی ارتباط که بر مبنای نقش یا کارکرد است، بپردازد و جزئیات مربوط را در روابط گسترده تر بررسی کند؛ از این رو رویدادهای تعاملی با ابعاد اجتماعی و شناختی آنها مبنا را تشکیل می دهند و در عین حال چارچوبی برای توصیف کلیۀ فرایندهای ارتباطی محسوب می شوند.

این کتاب در هشت فصل است که هر فصل دارای بخش های مختلفی است و بدین ترتیب به رشتۀ تحریر در آمده است:

فصل اول: متن و متن شناسی: متن شناسی و زبان شناسی متن و تقابل زبان شناسی متن و جمله؛ فصل دوم: کاربردشناسی: کابردشناسی چیست، مفاهیم کاربردشناسی، ارزش صدق جملات و پیش انگاری ها؛ فصل سوم: تعامل و ارتباط: کنش ها، کنش تعاملی، تعامل کلامی، کنش کلامی و ارتباط؛ فصل چهارم: متن بودگی: معیارهای متن و تعاریف متن؛ فصل پنجم: موضوع و ساختار متن: جمله به منزلۀ واحد ساختاری حداقل متون، ساختارهای خرد و کلان متون و موضوع متن و ساختار مبتدا و خبر؛ فصل ششم: دلالت در متون: تعریف دلالت، انواع دلالت و روابط دلالتی در متون؛ فصل هفتم: الگوها، اقسام و انواع متون: نقش متون در روابط ارتباطی، طبقه بندی نقش های متون، مرزهای متون و انواع و اقسام متون؛ فصل هشتم: تحلیل گفتمان: مقولۀ گفتمان، ساختار گفتمان و جفت های همجوار؛ نتیجه گیری.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما