loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خدا در تصور انسان

5 (1)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در فصل اول نویسنده تقریر جدید از ادله قائلان به شناخت اجمالی خدا ارایه می نماید که شامل:
1. رویکرد عقلی محض(برهان صدیقین- تحلیل واجب الوجود)
2. رویکرد عقلی – حسی
3. رویکرد فطری(متعلق فطرت موجود کامل و محبوب، قادر مطلق و یکتا).
- استقراء کامل، تدوین نو و برای اولین بار از ادله قایلان به امکان شناخت ذات خدا با شش دلیل(اشتراک در وجود و ذات، توقف حکم به اصل شناخت، برهان صدیقین، تجربه دینی، فناء).
- تقسیم جدید از ادله قایلان به استحاله شناخت ذات خدا به دو تقسیم: الف. ادله ناظر بر متعلق شناخت ب. ادله ناظر بر فاعل شناسا
- استقراء و تدوین جدید از ادله قایلان به امکان شناخت ذاتی خدا
در بخش دوم(تعریف و توصیف خدا) فصل اول آن نکات ذیل قابل تامل است.
- اصل بخش دوم با عنوان فوق می توان مدعی شد که با تقریر کامل در فلسفه و کلام اسلامی نو می باشد.
- با توجه به نوآوری فلسفه غرب در ابداع تقسیمات مختلف برای «معرف» از جمله: تعریف حسی، اشاره ای، متنی، سیاقی، عملی و کارکردی، برای اولین نگارنده کوشیده است امکان تعریف خدا را در قالب های فوق تحلیل و بررسی نماید.
- تدوین جدید و کامل از ادله قایلان به استحاله تعریف خدا(عدم امکان تعریف ماهوی، عدم امکان تعریف با محسوسات، توقف تعریف به اصل شناخت ذات).
- تدوین جدید و کامل از ادله قایلان به امکان تعریف خدا( تعریف به علم حصولی و حضوری).
-دیدگاه های معروف (تشبیهی، تنزیهی، تمثیلی و جمع تنزیه و تشبیه) نوعا در باره شناخت خدا مورد استفاده قرار گرفته، نویسنده در این تحقیق کوشیده است با چهار رویکرد فوق نیز به تعریف و توصیف خدا بپردازد.
در فصل آخر کتاب نویسنده با تأمل در انواع تعریف اندیشوران از خدا برای اولین بار تمام تعریف را با تقسیم موضوع محور دسته بندی نموده است مثل تعریف بر اساس: وحدت و کثرت، نقش خدا در حدوث و اداره جهان، تغییر و اثر پذیری، حلول و استعلاء، تعاریف شکاکان و منکران.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما