loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فتوت نامه ها و رسائل خاکساریه (سی رساله)

ناشر چشمه

نویسنده مهران افشاری

تحقیق و تنظیم کتاب مهران افشاری

مستندساز مهران افشاری

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 539

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

فتوّت، یکی از مفاهیم مهمّ عرفان و تصوّف است، که از همان آغاز پیدایش در میان عامه مردم، توجّه اهل نظر، عرفا و صوفیّه را به خود جلب کرده و کتب و رسائل بسیاری در این زمینه، تألیف شده است.

فتوت نامه ها رساله یا کتابی است که در باب منش، عقاید، قوانین و آداب جوانمردان نوشته شده است. فتوت نامه و در کتاب فراهم آمده اثر خامه کسانی است که از طبقه زحمتکش و پیشرو است که در تاریخ ناشناخته مانده اند. به جز نسخه های خطی فتوت نامه های منظومی که آن را به نادرست به شیخ عطار نسبت داده اند و نیز چند فتوت نامه دیگری که دیگر مؤلفان آنها از نام آوران، عارفان و صوفیان بوده اند مانند فتوت نامه عبدالرزاق کاشانی، فتوت نامه میرسیدعلی همدانی و فتوت نامه سلطانی نوشته ملاحسین واعظ کاشفی. نسخه های فتوت نامه های دیگر.
از قضا نکات بدیع و جالب را دربارۀ پندارها و آداب و رسوم جوانمردان در همین دست از فتوت نامه ها می توان یافت فتوت نامه سلطانی با این که نسخه هایش ناتمام است مفصلترین فتوت نامه فارسی است و حاوی مطالب مهم راجع به آداب و رسوم فتیان است. این فتوت نامه ها و رسائل بوسیله مردم زحمتکش و پیشه وری نوشته شده که نامی از آنها در تاریخ نمانده است.

«فتوت نامه ها و رسائل خاکساریه (سی رساله)» مجموعه ای از سی فتوت نامه و رساله است که در باب منش، عقاید و آداب و رسوم جوانمردان نوشته شده است.
در مقدمۀ کتاب «آیین جوانمردی از دیر باز تا عصر حاضر»، «تاثیر منش عیاری در تصوف» و «جوانمردی و قلندری و فرهنگ عامه ایران» مورد بررسی قرار گرفته است.

لارم به توضیح است چاپ نخست این کتاب در سال 1382 از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد و اکنون با اصلاح غلط ها و افزودن پیوست ها، برای بار دوم منتشر می گردد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما