loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه ترتب و خطابات قانونی

ناشر موسسه اشراق و عرفان

نویسنده علیرضا اعرافی

مقرّر سید نقی موسوی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 179

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب حاضر، درصدد بررسی این مساله است که در صورتِ تزاحمِ دو واجبِ مضیق که یکی مهم تر از دیگری است، اگر مکلف با عصیانِ واجبِ اهم، به واجبِ مهم (عبادی) اقدام نمود آیا نهی در عبادت، موجبِ فساد آن است؟ در پاسخ، سه نظریه ملاکات، ترتّب و خطابات قانونی مطرح شده است که کتاب پیش رو به بررسی این نظریات اقدام کرده است.

دانش اصول فقه به یکی از پررونق ترین علومِ اسلامی در حوزه های علمیه به ویژه حوزه های شیعی تبدیل شده است و طلاب و دانش پژوهان حوزه های علمیه با میراثی متراکم و گرانقدر از اندیشه های دقیق و اصولی مواجه اند که باید ضمن گرامیداشت این میراث و پیمودنِ راهِ اسلافِ اصولیِ خود، با نکته سنجی، این اندیشه ها را برای حلِ معضلاتِ فقهی و نیز گره گشایی از مسائلِ فکری و اندیشه ای معاصر به کار گیرند.

وجیزه پیش رو، نظریه «ترتّب» را در میان گرفته و کوشیده است صحّتِ این نظریه را در آینه بررسی نظریاتِ رقیب آن (نظریه ملاکات و نظریه خطابات قانونی) اثبات کند؛ نظریه ای که برای حلِ یکی از مسائلِ بحثِ «ضد» و نیز بحثِ «تزاحمات» طراحی شده است. به همین خاطر، فصل اول کتاب به کلیاتِ پژوهش اختصاص داده شده و فصل های دوم، سوم و چهارم به ترتیب به خوانش و بررسی نظریه های ملاکات، ترتّب و خطابات قانونی پرداخته است.

کتاب حاضر، نگارش 39 جلسه از دروسِ خارج اصولِ آیت اللّه علیرضا اعرافی (دام ظله العالی) در مقطعِ زمانی مهرماه تا دی ماهِ 1392 در حوزه علمیه قم است.

شیوه کار به این صورت بوده که مؤلف بر اساسِ متنِ پیاده شده صوت های کلاس و نیز با مراجعه به دست نوشته های خود از کلاس و در موارد زیادی، با استماعِ صوتِ کلاس ها کوشیده است برای رعایت امانت، مضامین و دیدگاه های مطرح شده در کلاس را تماماً در متن کتاب بگنجاند و نوعِ استدلال ها و مُدعاها و تعابیر فنی و اصطلاحی را حفظ کند و هرگونه اضافات خود (اعم از مصادر، مستندات، شواهد، پردازش نو و...) را تماماً در پاورقی بگنجاند.

ذکر آن لازم است که فصلِ اول و سوم، از اضافاتِ نگارنده است. فصلِ اول برای رعایتِ اقتضائاتِ پژوهش های مکتوب و ساختارِ کتاب، به «کلیاتِ پژوهش» و فصلِ سوم به معرفی و نقد «نظریه ملاکات» به عنوانِ یکی از راه های حلِ مسئله پیش رو می پردازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما