loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جشن های 2500 ساله شاهنشاهی به روایت اسناد ساواک و دربار: بزم اهریمن (دوره چهار جلدی)

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

در اوایل دهه ی 50، رژیم پهلوی که به تدریج کنترل نسبی بر اوضاع کشور پیدا کرده بود، کوشید تا با برگزاری جشنی بزرگ، سابقه ی تاریخی سلطنت خود را به شاهان باستانی ایران پیوند داده و از این طریق ضمن تأکید بر جایگاه نظام پادشاهی در ایران، برای خود هویت جدیدی تعریف کند. این هویت جدید که از مشخصه های آن کم توجهی به دوره ی اسلامی کشور بود، در برگزاری جشن های 2500 ساله شاهنشاهی به اوج خود رسید. این جشن ها که در سال 1350 ﻫ ش آغاز و به مدت چند روز در تخت جمشید و تهران ادامه داشت، یکی از پرهزینه ترین جشن های تاریخ محسوب می شود. در این مراسم غذاها در فرانسه طبخ و با هواپیما به ایران ارسال می شد. اگرچه راجع به مخارج این جشن ها کتاب های زیادی نوشته شده است، اما آنچه که مجموعه ی پیش رو را حائز اهمیت می کند تأکید آن بر اسناد رژیم می باشد. این اسناد به خوبی علاقمندان را در جریان چگونگی شکل گیری ایده ی برگزاری این جشن ها، تدارکات آن در اواخر دهه ی 30 و 40 قرار می دهد. قطعاً این مجموعه اسناد بسیاری از ناگفته های پیرامون جشن های 2500 ساله شاهنشاهی را برای نخستین بار بیان کرده و راهگشای بسیاری از تألیفات جدید پیرامون این جشن ها خواهد بود.

در این مجموعه چهار جلدی، تصویر اسناد کنار متن قرار گرفته و برای هر سند، موضوع، تاریخ، شماره و در برخی موارد، فرستنده و گیرنده مشخص شده است. توضیحاتی درباره برخی اسامی یا رویدادهای مندرج در متن اسناد در زیرنویس آمده است. در پایان نمایه اسامی و تصویر اسنادی مربوط به زیرنویس ها نیز آورده شده است. عکس هایی از جشن های دو هزار و پانصد ساله لابه لای کتاب به چشم می خورد. در مقدمه توضیحاتی درباره جشن های مذکور و مخالفت های مردم با آنها ذکر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما