loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خانواده ایرانی (دوره پنج جلدی)

با رویکرد آسیب شناسی فرهنگی

2 (1)

ناشر نشر قو

نویسنده ابراهیم اصلانی

تعداد صفحات : 351

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

مجموعه پنج جلدی کتاب های کوچک روان شناسی به مباحث خانواده ایرانی اختصاص دارد. ویژگی های خاص دنیای امروز که شاخص ترین آن توسعه اطلاعات و ارتباطات است، ایجاب می کند که به جای استفاده از روش های تدافعی و انفعالی در برابر پدیده های فرهنگی، با شناختی منطقی و آگاهانه از فرهنگ و هویت ملی، به استقبال از حل آسیب های فرهنگی برویم.
در ادامه، معرفی این مجلدات را از نظر می گذرانید:

جلد اول:
«زن و شوهری»، اساس زندگی زناشویی است و همه مسائل دیگر از قبیل فرزندآوری، فرزندپروری، تربیت، ارتباط با فامیل، پیوندهای خانوادگی و... به تبع آن اهمیت می یابند. اما در فرهنگ ایرانی زن و شوهری مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته و به خصوص با تولد فرزندان و اهمیت یافتن مسائل آن ها، پدر و مادری، جای زن و شوهری را می گیرد. نگارنده با اعتقاد به این موضوع که احیای جایگاه زن و شوهری، اولین گام در اصلاح نگرش و رفتارهای اشتباه زناشویی و تربیتی است؛ به تالیف این کتاب اقدام کرده و در چهار فصل، این مباحث را مطرح ساخته است: خوشبختی شما مهم تر است یا فرزندان؟؛ بچه ها همه زندگی ما نیستند؛ زن و شوهری رنج است یا آرامش؟؛ زن و شوهری و عشق.

جلد دوم:
«پدر و مادری» وظیفه ای خطیر و حساس است، اما این وظیفه زمانی به درستی ایفا خواهد شد که نگاه به آن منطقی باشد. این کتاب که با رویکردی مبتنی بر آسیب شناسی فرهنگی به مباحث خانواده ی ایرانی پرداخته است، به خواننده کمک می کند تا با بازبینی و تحلیل آنچه که در خانواده های ایرانی وجود دارد به روش ها و راهکارهایی درست و منطقی در پدر و مادری دست یابند. بدون شناخت آفت ها و خطاهای رایج در فرزندپروری و تربیت، دست یابی به روش های مؤثر، کار سختی خواهد بود. والدین ما باید حد و حدود هر رفتاری را بشناسند تا دچار افراط و تفریط نشوند. همان گونه که کم توجهی به بچه ها به نوعی نادیده گرفتن حقوق آن ها است، گاهی افراط در محبت نیز مشکل ساز خواهد شد. قصد نویسنده در این کتاب ارائه توصیه های صرف برای رفتار با فرزندان نبوده است چراکه وی معتقد است خانواده های ایرانی در مرحله ای قرار دارند که ابتدا باید آسیب ها را بشناسند و بدون گذر از این مرحله، امکان به کارگیری روش های علمی میسر نخواهد بود.

جلد سوم:
«انگیزش» از مهم ترین مسائل انسانی است و در همه موقعیت های انسانی از جمله خانواده، موضوعی بسیار جدی تلقی می شود. بسیاری از تلاش های تربیتی والدین، معطوف به برانگیختن و تقویت انگیزه های فرزندان است. خواننده با مطالعه این کتاب متوجه خواهد شد چرا تمرکز صرف بر تحریک و تقویت انگیزه های بیرونی و نادیده گرفتن انگیزه های درونی، چه عواقب و آثار نامطلوب فردی و اجتماعی دارد. این کتاب در چهار فصل، سؤالات زیر را پاسخ می دهد:
کودکان ما به چه چیزهایی نیاز دارند؟ والدین باید چه آموزه هایی را به فرزندان منتقل کنند؟ آیا انگیزه را به زور می توان ایجاد کرد؟ و ...

جلد چهارم:
به نظر می آید، نگاه والدین و مدارس ایرانی، به درس و تحصیل، بسیار یک طرفه و محدود است و کم تر کسی به این نکته می اندیشد که درس خواندن، اولویت چندم زندگی است؟ در بحث از والدین و مسائل تحصیلی فرزندان، استفاده از رویکرد مبتنی بر آسیب شناسی فرهنگی، اشتباهات رایج در نگرش ها و رفتارهای والدین را نمایان خواهد ساخت. نگارنده در جلد چهارم از مجموعه «خانواده ایرانی» به مخاطب کمک می کند ضمن بازبینی و ارزیابی رفتارهایش در امور تحصیلی فرزندان، درخصوص ادامه یا اصلاح رفتارهای خویش تصمیم بگیرد.

جلد پنجم:
در این کتاب بخشی از مهم ترین چالش های پیش روی خانواده ایرانی مطرح شده است و فصل آخر آن به نوعی جمع بندی کلی محسوب می گردد. در نگاهی مبتنی بر آسیب شناسی فرهنگی، هم شناختی درونی از فرهنگ ضرورت دارد و هم شناختی تعاملی و بین فرهنگی؛ و در همه این شرایط نباید آینده را فراموش کنیم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما