loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امنیت در نظام سیاسی اسلام

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

امروزه درمورد مفهوم امنیت واهمیت آن هزاران کتاب ومقاله در جهان نوشته می شود. اما درکشور ما مانند سایر موضوعات به این مسئله واهمیت آن مخصوصا از دیدگاه دین اسلام کمتر پرداخته شده است. یکی از انگیزه های دکتر بهرام اخوان کاظمی نیز در تالیف کتاب "امنیت در نظام سیاسی اسلام" کمک به رفع چنین نیازی بوده است.

این کتاب دربر گیرنده یک مقدمه وچهار فصل است.

درفصل اول کتاب مبانی تئوریک ومفهوم امنیت به بحث گذاشته می شود. امنیت را می توان ازجنبه های مختلف دسته بندی کرد. ازیک نظر امنیت دو جنبه عینی به معنی نبودن تهدید وامنیت ذهنی به معنی اینکه ما احساس امنیت داشته باشیم تشکیل شده است.

امنیت رامی توان ازجنبه های دیگر نیز به امنیت فردی،اجتمایی ،ملی سیاسی،فرهنگی،اقتصادی،حقوقی وزیست محیطی تقسیم کرد. البته این تقسیم بندیها در مقام نظر صورت می گیرد وگرنه در عمل امنیت مقوله ای یکپارچه است. نظریات متنوعی درباره مفهوم امنیت وچگونگی دست یابی به آن ارائه شده است که در فصل دوم کتاب به آنها پرداخته شده است.نظریه های خشونت وشورش،نظریه آنومی ،خرده فرهنگ ،نابرابری اجتمایی،نوسازی،نظریه اعتراض،جنبش های اجتمایی،تغییر اجتمایی، نظریه انگیزش وامنیت وموضوعات مهمی چون جهانی شدن وامنیت وامنیت وشکافهای سیاسی از جمله مباحثی اند که دراین فصل به آنها پرداخته می شود.

طی فصل سوم نیز ابتدا ازدیدگاه جامعه شناختی به موضوع امنیت وآشوبهای فرقه ای سیاسی اشاره شده ودر ادامه نیز امنیت از دیدگاه اندشمندان اسلامی مانند فارابی،خواجه نصیر طوسی ،خواجه نظام الملک ودر اندیشه فقهی محمد باقر سبزواری بررسی شده است.

جایگاه امنیت وسازوکار تامین آن در قرآن وروایات عنوان فصل پایانی کتاب است.دراین فصل درمورد جایگاه واهمیت امنیت در قرآن وروایات اسلامی بحث شده وابعاد مختلف آن که در فصل اول به آنها اشاره شده بود تک تک از دیدگاه آیات وروایات اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما