loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اصلاح الگوی مصرف از منظر اخلاقی

ناشر سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

گردآورنده کتاب علیرضا موفق

مستندساز حامد پوررستمی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 358

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 34631 10003022
90,000 81,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

فصل اول: مبانی اخلاقی مصرف
یکی از بخش های بنیادین در هر موضوع علمی، مبانی و اصولی است که معارف و نظریه های مطروحه بر اساس آن ها پایه ریزی می شود. هدف اصلی در این بخش تحلیل و بررسی مهم ترین نظریه ها درباره مبانی اخلاقی مصرف است. و در این میان به سه نظریه اشاره می شود که به نظر می رسد مهم ترین مبانی اخلاقی در میان متقدمین و متأخرین باشد. دو نظریه نخست به دنیای غرب مر بوط است و نظریه دیگر وظیفه گرایی است.

فصل دوم: ارزش های حاکم بر مصرف در اخلاق اسلامی
این فصل را می توان به وجوه مبناشناختی و معارف شناختی در حوزه اخلاق مصرف ناظر دانست؛ چرا که این فصل در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول که در آن از اصول و مبانی نظری ارزش های اخلاقی سخن به میان آمده و به پنج اصل بنیادین اشاره شده است. بخش دوم به ارزش های اخلاقی در حوزه مصرف ناظر می باشد.

فصل سوم:راهکارهای عملی بهینه سازی مصرف در اخلاق اسلامی
در این فصل، در یک دسته بندی منظم راهکارها به سه نوع تقسیم شده اند:1- راهکارهای بازدارنده 2- راهکارهای ایجابی 3- راهکارهای تحکیم و تثبیت

فصل چهارم: پیامدهای اخلاقی مصرف گرایی
در این فصل خواهد آمد که اسراف و مصرف گرایی از سه منظر می تواند تأثیرات سوء در رفتارهای انسان داشته باشد 1- در مناسبت های انسان با خدای خود 2- در مناسبت های درونی انسان با خود 3- مناسبت های انسان با همنوعان خود

فصل پنجم: اخلاق مصرف در سیره پیشوایان دین
این فصل سعی دارد وجه الگوشناختی اخلاق مصرف را به تصویر کشد.

فصل ششم: سیره علمی عالمان بزرگ شیعی در مصرف
موضوعی که در فصل ششم مطرح شده گوشه هایی از سیره عملی عالمان بزرگ شیعی را فراروی خوانندگان قرار داده است که در دو حوزه بیان شده است. 1- حوزه فردی و شخصی عالمانی همچون شهید ثانی، حکیم سبزواری، آیت الله بهجت و... به تصویر آمده. 2- حوزه اجتماعی مصرف که غالباً به ایثار و همدردی بزرگان با جامعه ناظر است تا اطرافیان و مردم.

فصل هفتم: نقد ترجمه مقاله اخلاقیات مصرف
این فصل به بررسی و نقد مقاله (اخلاقیات مصرف) می پردازدکه پژوهشگر مغرب زمین یعنی لوری میکولیس آن را قلم زده است در این مقاله مطالب و نکات مثبت و پذیرفتنی از حیث معارف شناختی و راهکار شناختی چشمگیر است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما