loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آیین شور آفرینی: نگاهی به نوحه سرایی و نوحه پردازی

ناشر آرام دل

نویسنده سید مهدی حسینی رکن آبادی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 326

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

در این اثر آیین های گذشته و امروز نوحه سرایی و نوحه پردازی را معرفی و نقد نموده و حاوی یادداشت های نویسنده درباره موضوعات نوحه است.
این کتاب در ده فصل کلی نگاشته شده است. در فصل اول واژه شناسی و اصطلاح شناسی نوحه بیان شده است. مولف در فصل دوم تاریخچه نوحه خوانی و نوحه سرایی در ایران را ذکر نموده است. در فصل سوم دوره های نوحه سرایی (اعم از عصر مشروطه، دوره نهضت انقلابی مردم ایران، دوره دفاع مقدس و پس از آن) توضیح داده شده اند. نوحه و پیوند موسیقی با آن موضوع فصل چهارم کتاب می باشد. تقسیم بندی نوحه در فصل بعد معرفی شده اند. نویسنده در این فصل انواع نوحه (احساس محور، خیال انگیز، نوحه از نظر نوع روایت، نوحه از نظر حجم و نوع ادبی و ...) را توضیح داده است. مولف در دو فصل، کلیاتی در مورد نوحه و مباحث مهم آن را بیان نموده است. شرایط نوحه سرایی (مانند: مقبول طبع عام و خاص، پرهیز از کاربرد نغمه های نامتناسب با فضای هیئت، بهره گیری هنری از عناصر تاریخی، توجه به احساس و عواطف و غیره) نیز در فصل هفتم ذکر شده اند. در فصل نهم، تکنیک ها و شگردهای بیانی در نوحه پردازی بازگو شده اند. و در نهایت، فصل آخر بیان کننده لغزش ها و ضعف های زبانی در نوحه پردازی می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما