loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حقوق ملت و دولت (در قانون اساسی)

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انسان موجودی اجتماعی است و زندگی در اجتماع و تعامل با دیگران مستلزم این است که او مجموعه ای از قوانین و هنجارها را رعایت کند اما هرگز نمی توان موجودی را که صاحب انتخاب و اراده است را تابع بی چون و چرای قوانین دانست، از این رو اندیشمندان همواره به فکر تدوین و تبیین انواع حقوق و آزادی های عمومی بوده اند و در آخر، این روند تاریخی حقوق و تکالیف مردم به مجموعه ای به نام «قانون اساسی» تبدیل شد.

در نظام جمهوری اسلامی ایران به آزادی های عمومی هر شخص در حوزه حقوق مدنی و سیاسی از قبیل تساوی حقوق، تساوی در برابر قانون، امنیت شخصی و آزادی احزاب و انجمن ها و در حوزة حقوق اقتصادی و اجتماعی به مسائلی مانند حق مالکیت و آموزش و پرورش توجه ای ویژه شده است. از طرف دیگر تکالیف ملت هم در نظام جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی تعریف شده تکالیفی همچون امر به معروف و نهی از منکر، جایگاه نظارت عمومی در نظام اسلامی، شیوه های نظارت مردم به دولت، دفاع از تمامیت ارضی و حفظ وحدت و آزادی کشور که هر یک را به تفصیل در کتاب می خوانیم.

*1.فصل اول: کلیات و مفاهیم
مبحث اول: آشنایی با برخی اصطلاحات
مبحث دوم: مبانی نظری حقوق و تکالیف ملت

*2.فصل دوم: مصادیق حقوق و تکالیف ملت در نظام جمهوری اسلامی
بخش اول: حقوق و آزادی های عمومی
بخش دوم: تکالیف ملت در نظام جمهوری اسلامی

نگاهی گذرا به تاریخ اندیشه های سیاسی نشان میدهد که ترسیم حقوق و آزادی افراد با قدرت و دولت از دریزمان دغدغه اساسی اندیشمندان عرصه سیاست و حقوق بوده است. مهم ترین پرسش در این میان عبارت است از اینکه آیا در اجتماع انسان از حقوقی تغییر ناپذیر و اساسی برخوردار است یا خیر؟

برای پاسخ به این پرسش اساسی ابتدا اندیشه جامعه گرای یونانی و سپس نظریه فردگرایی بعد از رنسانسی و سپس حقوق و آزادی های مبتنی بر تفکرات سوسیالیستی عرضه شد و نهایتا در قالب اعلامیه ها و میثاق های بین المللی قرن بیستم گنجانده شد. امروزه اصلاح «حقوق ملت» ، یا «حقوق و آزادی های عمومی» به مجموعه این حقوق آزادی ها اطلاق میشود.

در تدوین قانون اساسی ایران نیز ضمن آنکه نقش محوری مدهب و آموزه های دینی در همه ارکان نظام پذیرفته شده ، حقوق و آزادی های مردم نیز مورد شناسایی و تأیید قرار گرفته است. آشنایی با حق مزبور در نظام جمهوری اسلامی ایران و بررسی زیرساخت های فکری و نظری حقوق و تکالیف در تفکر غرب واسلام ضرورتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما