loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجلس خبرگان: مشروعیت، وظایف، اختیارات

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 34823 10003022
50,000 45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب مجلس خبرگان از چهار بخش به شرح زیر تشکیل شده است:

بخش اول این کتاب تحت عنوان کلیات به مباحثی مانند تاریخچه مجلس خبرگان و انواع دموکراسی ها پرداخته و برای شناخت بیشتر کارکردهای مجلس مزبور، نهادهای مشابه مطالعه تطبیقی شده اند.

در بخش دوم این کتاب به مبانی فقهی-حقوقی مجلس خبرگان در دیدگاه اندیشمندان و علمای شیعی به ویژه نظریه های انتخاب و انتصاب اشاره شده است.

بخش سوم کتاب، تحت عنوان "ویژگی های نمایندگی و ساختار مجلس خبرگان" به مباحثی مثل تعداد نمایندگان مجلس، مدت نمایندگی، تحلیف و مصونیت، پایان نمایندگی و ساختار و تشکیلات مجلس خبرگان از قبیل شرایط کاندیداتوری تشخیص مصلحت، مدیریت، مراحل انتخاباتی و... اختصاص دارد.

بخش چهارم به انتخابات مجلس خبرگان می پردازد.

در بخش آخر نیز وظایف و اختیارات مجلس خبرگان از قبیل تعیین، عزل، نظارت بر رهبری و ... به بحث گذاشته شده است.

همچنین سعی شده است برخی شبهات یا سئولاتی که در جامعه در خصوص وظایف، کارکرد، انتخابات و دیگر مسائل مربوط به مجلس خبرگان مطرح می باشد تحت عنوان« پرسش» بررسی گردد.

مجلس خبرگان مولود مبارک پیوند جمهوریت و اسلامیت نظامی نوپدید است که بعد از فروپاشی رژیم شاهنشاهی در ایران مستقر گردید.

نوظهور بودن حضور مردم در تعیین سرنوشت خویش بر اساس آموزه های شریعت باعث گردید نظام نوبنیاد جمهوری اسلامی به نهادهایی نیازمند شود تا بتواند پیوند میان جمهوریت و اسلامیت را استوار و محکم نگاه دارد.

از این رو شاید بتوان گفت مجلس خبرگان از استوارترین پایه های تحکیم پیوند میان مردم سالاری و دین سالاری است که توانسته به خوبی نقطه تلاقی میان جمهوریت و اسلامیت نظام باشد.

بر این اساس در این کتاب سعی شده مباحث مربوط به مبانی، ویژگی ها، اختیارات و انتخابات این نهاد مورد بررسی قرار گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما