loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آرای عمومی (مبانی، اعتبار و قلمرو)

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 34841 10003022
110,000 99,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب "آرای عمومی(مبانی، اعتبار و قلمرو)" اثر دکتر محمود حکمت نیا مشتمل بر چهار بخش می باشد.

در بخش اول – با عنوان کلیات -، اموری از قبیل واژه شناسی، جایگاه موضوع در علوم اسلامی، رابطه آرای عمومی با مشروعیت و حاکمیت و همچنین رابطه اعتبار آرای عمومی با ماهیت انسان، تحلیل و بررسی شده است. نکته قابل توجه اینکه نگارنده، مباحث ارتباط آرای عمومی با مشروعیت و حاکمیت و ماهیت انسان را در بخش کلیات آورده است، زیرا اعتقاد بر این است که نمی توان پیوند وثیق بین نظریات در این موضوعات و اعتبار آرای عمومی برقرار کرد.

بخش دوم، به مبانی و ادله عمومی اعتبار آرای عمومی اختصاص دارد. در این بخش دیدگاه های مهمی چون قرارداد اجتماعی، نظریه واگذاری رضایت عمومی، اراده عمومی، الگوی توافقی دولت، منفعت گرایی و نظریه ابزاری رأی مورد بررسی قرار گرفته است ودر بحث از ادله شرعی، دلیل عام اعتبار – یعنی شورا – آمده است.

بخش سوم، پرچالش ترین حوزه اعتبار آرای عمومی یعنی حوزه قانون گذاری است. تأکید بیشتر، در این بخش بر حقوق اسلامی و یافتن جایگاه قانون گذاری ونقش آرای عمومی در آن است. این بخش تا حدی گسترده شده است، ولی به نظر می رد، به خاطر اهمیت فوق العاده آن، نیاز به تحلیل ابعاد مختلف آن وجود دارد.

بخش چهارم، دو حوزه دیگر یعنی جایگاه اعتبار آرای عمومی در انتخاب حاکم و قوه قضائیه است. در قسمت اول، به مبحث انتخاب حاکم پرداخته شده است و در اینجا با مرور بر نظریه های مختلف، با توجه به ساختار حقوقی شیعه، مسأله تحلیل و بررسی شده است و در قسمت دوم، به نقش آرای عمومی در انتخاب قضات ودادرسی اشاره شده است. موضوعات این قسمت تاکنون کمتر با چالش وگفت و گو روبه رو بوده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما