loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ولایت در عرفان

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 34885 10003022
105,000 94,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است:

*1.فصل اول: چیستی ولایت
بخش یکم: نبوت
بخش دوم: ولایت
بخش سوم: خلافت
بخش چهارم: ولایت از دیدگاه عده ای از اکابر عرفان

*2.فصل دوم: گستره ولایت
بخش یکم: طبقه بندی
بخش دوم: تفاوت ها و ویژگی ها
بخش سوم: مراتب ولایت
بخش چهارم: ولی و انسان کامل

*3.فصل سوم: مبانی ولایت
بخش یکم: تجلی
بخش دوم: اسما و صفات حق تعالی
بخش سوم: کشف شهود یا تجربه عرفانی
بخش چهارم: وحی و الهام

*.4.فصل چهارم: زمینه ها و عوامل تحقق ولایت
1.اسفار اربعه و ولایت
2.جهاد با نفس
3.ریاضت
4.منازل سیر و سلوک

*5.ختم ولایت
ختم ولایت در اندیشه ابن عربی
ختم ولایت در اندیشه قونوی
ختم ولایت در اندیشه جندی
ختم ولایت در اندیشه فرغانی
ختم ولایت در اندیشه کاشانی
ختم ولایت در اندیشه قیصری
ختم ولایت در اندیشه علامه سید حیدر آملی
ختم ولایت در اندیشه آقای محمدرضا قمشه ای
ختم ولایت در اندیشه امام خمینی
نظریه مختار

نویسنده در پیشگفتار می­نویسد: در گلزار معانی و حقایقی که چمن آرای فکر بشر بوجود آورده است، گلی خوشبوتر و دلپذیرتر از گل عفان نرسته است. عرفان عهده­دار جامع­ترین انسان­شناسی است و انسان­شناسی، نقش بارزی در نیل انسان به سعادت حقیقی و همه جانبه دارد و از میان مسائل عرفانی، مسئله ولایت عرفانی تأثیر فراوانی بر شکوفایی شخصیت انسان می­گذارد. در اهمیت ویژه ولایت عرفانی همین بس که بیت­الغزل و شاه بیت عرفان، یعنی معرفت حضرت حق- جل و علا- در گرو شناخت انسان و مراتب و منازل و لطایف و مقامات اوست که مهم­ترین آنها مرتبه ولایت و فنای در حق است. در سپهر حقیقت، نبی چون خورشید و ولی چون ماه است و انوار معرفت و معنویت و فیض حق به واسطه آنان به آدمیان می­رسد.
نبی چون آفتاب آمد ولی ماه/ مقابل گردد اندر لی مع الله.

فیض حق از باطن نبوت به ولایت می­رسد و از او به سالکان راه حقیقت.
ولایت، قاعده و اساس طریق تصوف و عرفان است. در دستگاه آفرینش، وجود نبی و رسول و وصی و ولی، برای هدایت و رشد و رقاه آدمیان، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و در همه ادوار، نبی یا رسولی و پس از او رسولی و پس از او وصی ای یا ولی ای- به عنوان قائم مقام- بوده است تا اینکه نبی و رسول دیگر ظهور می­کرده و مبعوث می­گردیده است تا آنگاه که خورشید خاتم ولایت، مهدی موعود(عج) ظهور می­کند و بر عالمیان و آدمیان تابیدن گیرد، ولی با غروب او قیامت به پا می­شود و حکم دنیا به آخرت باز می­گردد و صورت اخروی آشکار و همواره بر آن باقی و ماندگار می­شود. ارباب معرفت حتی ذکر خدا را در صورتی تحقیقی و اثرگذار می­دانند که به تصرف صاحب ولایت در زمین مستعد دل سالکان قرار گیرد و خودسرانه و بدون رعایت موازین شریعت، صورت نپذیرد. ذکری که صاحب ولایت به آن توصیه و تأکید می­کند، ثمره شجره ولایت اوست که از شکوفه « اذکرکم» پدید آمده و در فضای ولایت پرورده شده و از آفتاب اخلاق و آب همت مدد گرفته و از علف­های هرز رجس و پلیدی طبع و نفس، به لطف حق پیراسته گردیده است. چنین ذکری سبزه ایمان می­رویاند و روز به روز به رشد و نمو است و در سایه­سار نخل ولایت، به شجره عرفان و معرفت مبدل می­گردد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما