loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شاخص تکریم مشتری

شاخص تکریم مشتری در بازار اسلامی

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

فلسفه توجه به شاخص رضایت مشتری در اقتصاد متعارف کسب سود است، این وجهه نظر، با هدف اقتصاد اسلامی از جلب رضایت مشتری، یعنی کسب رضای خالق متعال، تفاوت مبنایی دارد. از این رو، بر پایه آموزه های اسلامی به جای آن می توان شاخص تکریم مشتری را پیشنهاد کرد که در آن رضایت مشتری در طول رضای الهی لحاظ شده است.

تکریم مشخصا و عمدتا به سه کشش و نیاز از میان سلسله نیازهای انسان مستند است که هر یک از آنها در دستگاه خلقت الهی مورد عنایت بوده، در آموزه های اسلامی نیز متناسب با وزن و اهمیت آنها در سعادت بشر، تأیید شده اند. این نیازها عبارتند از نیاز به داشتن رابطه پرستش و عبادت با معبود، نیاز به داشتن روابط محبت آمیز با دیگران که یکی از جلوه های آن خدمت به دیگران است و نیاز به داشتن عزت نفس و مورد تکریم واقع شدن.

تکریم مشتری بر رضایت مشتری ترجیح دارد، به همین دلیل، این عنوان اخذ و براساس آن شاخص تکریم مشتری معرفی و تعریف می شود. از مفهوم تکریم مشتری و تعریفی که از شاخص آن ارائه می شود، ابعاد و مؤلفه های آن مشخص شده و با استفاده از آنها معرف های درجه اول و درجه دوم این شاخص، استخراج می شود.

این نوشتار درصدد معرفی شاخص تکریم مشتری براساس مبانی اسلامی است، و به گونه ای تنظیم شده است که بتوان در نهایت به این شاخص با سیری منطقی و مبتنی بر مبانی دست یافت، به همین سبب، بعد از بیان کلیات و تعاریف، در فصل اول و بیان شاخص رضایت مشتری و مبانی آن در مکاتب غربی در فصل دوم، در فصل سوم مبانی تکریم مشتری در اسلام بیان و سرانجام در فصل چهارم، شاخص تکریم مشتری در اسلام و معرف های آن تبیین می شود.

در فصل چهارم این اثر و ذیل تعریف شاخص تکریم مشتری و مزایای آن می خوانیم: طراحی شاخص تکریم مشتری چندین هدف را دنبال می کند: هدف نخست ارزیابی حفظ کرامت انسانی در فعالیت های اقتصادی و فضای بازار اسلامی، دومین هدف ارزیابی پرورش ملکات اخلاقی و متعالی و هدف سوم ارزیابی تحکیم روابط اجتماعی در فضای فعالیت های اقتصادی است.
چهارمین هدف ارزیابی و اندازه گیری عملکرد واحدها، مؤسسات و سازمان های اقتصادی و اجتماعی چه در بخش تولید و چه در بخش خدمات، در سطح ملی به منظور یافتن بهترین و متعالی ترین راه ها و روش های اتخاذ تصمیم و عمل در جهت تأمین منافع جامعه اسلامی است و سرانجام مهم ترین هدف کشف نسبی رضایت الهی از فعالیت های اقتصادی و فضای حاکم بر آن است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما