loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چکیده مقالات همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

در نظام اقتصادی اسلام، اخلاق جایگاه برجسته ای دارد. از یک سو، رعایت اخلاق اسلامی در تامین معیشت، یکی از اهداف محوری نظام اقتصادی اسلامی است و از سوی دیگر، نهادینه شدن ارزش های اخلاقی اسلامی در اقتصاد جامعه اسلامی، نه تنها باعث تسهیل روابط و کارکردهای اقتصادی می شود، بلکه مانع از بروز شکست بازار نیز می گردد. محققان اقتصاد اسلامی از این کارکرد نهادی مهم با عنوان «دست نامرئی اخلاق» یاد کرده اند.

«انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه» به منظور زمینه سازی گسترش مطالعات نظری و کاربردی در زمینه اخلاق و اقتثاد اسلامی ، مقدمات برگزاری «همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی» را از بهار سال 1391 فراهم نمود. این هدف با تشکیل شورای سیاسیت گذاری همایش و کمیته علمی آن دنبال شد. خوشبختانه بسیاری از مراکز علمی و اجرایی کشور به درخواست همکاری انجمن پاسخ مثبت دادند. در مجموع بیش از 20 مرکز علمی حوزوی و دانشگاهی و تعدادی از نهادهای اجرایی و فرهنگی کشور، انجمن را در برگزاری این همایش یاری دادند.

این رویداد علمی با استقبال زیاد اندیشمندان و محققان اقتصاد اسلامی روبرو شد. در مجموع بیش از 150 مقاله در زمینه اخلاق و اقتصاد اسلامی به دبیرخانه همایش ارسال گردید. مقالات دریافتی ، به حوزه های گوناگونی از جمله سیاست گزاری اخلاق اسلامی، اخلاق بانکداری و بازار سرمایه ، اخلاق بازرگانی، اخلاق پیشرفت ، اخلاق بخش عمومی و سایر حوزه ها اختصاص دارد. مقالات پس از ارزیابی اولیه در کمیته علمی همایش، برای اظهار نظر به دو ارزیاب تخصصی ارسال شد که از بین مقالات دریافتی، 36مقاله پذیرفته شد.

فهرست:

*1.بخش اول: مبانی نظری و سیاستگذاری اخلاق اسلامی
فصل اول: مبانی نظری اخلاق اقتصادی
فصل دوم: سیاست گذاری اخلاق اقتصادی

*2.بخش دوم: اخلاق کاربردی اقتصادی
فصل اول: اخلاق توسعه و پیشرفت
فصل دوم: اخلاق بانکداری و بازار سرمایهه
فصل سوم: اخلاق مصرف
فصل چهارم: اخلاق کار و تولید
فصل پنجم: اخلاق تجارت
فصل ششم: اخلاق مالیات و مالیه عمومی و انفاق
فصل هفتم: اخلاق و برنامه ریزی شهری
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما