loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظام معنوی الهی و فرهنگ مدرنیته، از هم گرایی تا واگرایی

ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)

نویسنده محرمعلی خلیلی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 336

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

هدف کتاب، بررسی برخی از تناقضات موجود در گفتمان غالب روشنفکری و مدرنیته غربی در مورد نظام معنوی الهی و تعامل آن با مدرنیته امروزی است.

در این کتاب ابتدا به بیان معنای نظام معنوی الهی و جایگاه ولایت انسان کامل در این نظام از دیدگاه آموزه های اسلامی پرداخته شده و پس از آن دیدگاه مدرنیته غربی و برخی از روشنفکران در این زمینه مطرح و مورد نقادی قرار گرفته است. آن گاه نویسنده به واکاوی ارتباط بین معنویت و مدرنیسم پرداخته و برخی از رویکردهای متناقض طرفداران مدرنیته را در تفسیر نظام معنوی الهی بیان کرده است. در ادامه وی به تبیین جایگاه معنویت در اسلام پرداخته شده و ضرورت شناخت ساحت معنوی انسان در آموزه های اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است. وی در بخش دیگری از کتاب به بررسی علل عقیم ماندن مدرنیته در جوامع الهی پرداخته و زمینه های همگرایی و واگرایی در نظام الهی و فرهنگ مدرنیته را از لحاظ علمی و عقلی بررسی کرده است.

گفتمان غالب روشنفکری غرب و جوامع الهی، حکایت گر تضاد و تباین فرهنگ مدرنیته غربی و نظام معنوی الهی است. ازاین رو جریان مدرنیزاسیون در جوامعی که دارای فکر و فرهنگ الهی هستند، روند نامبارکی داشته و تقابل و تضاد آنها بیش از تعاملشان بوده است. نظریه پردازان این دو گفتمان را آبستن پارادوکس هایی می دانند که آنها را در دو قطب مخالف و متضاد قرار میدهد.

تحقیق حاضر، پرادوکس های مطرح شده را تناقض نما میداند که بیشتر به سبب شناخت و تصویر کلیشه ای از یکدیگر و برخی عوامل عقیدتی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که بر فکر یکدیگر و اندیشه نظریه پردازان دو نظام سایه افکنده ، به وجود آمده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما